Myndigheten: 40% av näthandlarna använde “Dark Patterns”

I Sverige “endast ett fåtal fall”.

Redan i december 2021 berättade vi om att Konsumentverket hade fått vittring på så kallade “dark patterns” i e-handeln. Kort förklarat handlar det om manipulativa metoder för att få konsumenter att klicka på "Köp" i nätbutiker eller signa upp för saker de egentligen inte vill ha.

LÄS ÄVEN: Myndigheten vill klämma åt e-handlarnas marknadsföring

Annons

Nu har EU gjort ett gemensamt nedslag kring dark patterns och funnit att en stor del av de cirka 400 testade e-handlarna utnyttjade dessa manipulativa metoder.

Vår granskning visar att nästan 40 procent av nätbutikerna använder manipulativa metoder för att utnyttja konsumenternas sårbarheter eller lura dem, säger Didier Reynders, kommissionär för rättsliga frågor.

Nu uppmanas de nationella myndigheterna i varje land att utnyttja sin tillsynskapacitet för att vidta relevanta åtgärder och bekämpa dessa metoder.

Parallellt med detta ser EU-kommissionen över all konsumentlagstiftning för att se till att den är anpassad till den digitala tidsåldern och för att bedöma om dark patterns täcks på lämpligt sätt.

Ett klassikt fall av dark patterns, enligt EU-undersökningen, är fejkade nedräkningar av erbjudanden. Detta för att stressa konsumenter till att slå till. Enligt det svenska Konsumentverket så var dock inte svenska e-handlare bland de största syndarna.

På de webbplatser och applikationer som granskades på den svenska marknaden identifierades inga fejkade nedräkningar av erbjudanden, och endast ett fåtal fall av dold information och design för att styra konsumenten till ett annat val, skriver Konsumentverket.

Nu är det alltså upp till varje lands myndighet att utvärdera om man ska inleda tillsynsärenden mot de butiker som pekats ut i EU-rapporten.

Dark patterns kan ta oändligt många skepnader och det är alltså ibland oklart vad som faktiskt är olagligt eller ej. Något som dock ska förtydligas i kommande ny lagstiftning på området.

Annons

Annons