ANNONS

Myndigheten ställer Sellpy mot väggen - "brister"

"Måste redogöra för hur det går till".

Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende mot second hand-sajten Sellpy. Myndigheten agerar efter att ha mottagit över hundra anmälningar genom åren gällande stöld eller försvunna plagg, samt kritik mot bolagets avtalsvillkor. En granskning av Svenska Dagbladet visar att flera säljare upplever att dyrare plagg sorteras bort och därefter inte går att återfå.

LÄS ÄVEN: Sellpy svarar kallt - när säljare larmar

ANNONS

Enligt handlingar som SvD tagit del av anser Konsumentverket att Sellpys returvillkor är oskäliga. Bolaget kräver att varor som returneras ska vara i oförändrat skick och ha alla ID-lappar kvar, vilket myndigheten ifrågasätter. Vidare riktas kritik mot hur bolaget informerar om reklamation och ångerrätt.

Vi har uppmärksammat brister i bolagets information, säger Julia Ramberg, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

De behöver ju helt enkelt ändra informationen så att det framgår tydligt för konsumenten hur lång tid man har på sig att klaga.

Utöver avtalsvillkoren har myndigheten reagerat på att säljares kläder rapporterats försvunna efter upphämtning. Flera anmälningar har inkommit från kunder vars plagg inte gått att finna i processen.

Konsumentverket kräver nu att bolaget redogör för sina rutiner.

Vi har bett dem att redogöra för hur det går till när de sorterar ut varor, säger Julia Ramberg.

Sellpy ägs till över 80 procent av klädkedjan H&M, som successivt har tillfört kapital till bolaget. Tjänsten har vuxit och omsättningen har passerat 1 miljard kronor. Tillväxten har skett samtidigt som bolaget redovisat förluster.

Klagomål från kunder har förekommit under bolagets expansion, bland annat gällande prissättning och hantering av märkesvaror. Sellpy har valt att inte kommentera det pågående tillsynsärendet.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se