NA-KD växte med 103 procent: ”Fortsatte att överprestera”

"Fått rekordmånga nya följare".

Under de tre senaste månaderna har NA-KD ökat onlineförsäljningen med hela 103 procent, och vänt resultatet till svarta siffror för första gången.

Onlineförsäljningen direkt mot konsument via NA-KD.com har ökat tillväxttakten till 103 procent, jämfört med föregående år. Detta är en förbättring från ett starkt första kvartal som såg en online-tillväxt på 80 procent, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Det var främst nätbutiken som drev den starka tillväxten under perioden, då försäljningen i de fysiska butikerna minskade på grund av pandemin och stängda butiker. Modesajtens totala omsättning växte med 75 procent och landade på strax under 500 miljoner kronor under sitt andra kvartal.

Q2 innebar en viktig milstolpe för NA-KD. Trots en nedstängd fysisk handel i Europa ökade vi vår försäljningstillväxt online med 103 procent och sålde produkter för nära en halv miljard kronor netto, säger Jarno Vanhatapio, grundare och vd på NA-KD, i ett pressmeddelande.

Vi har också uppnått vårt första lönsamma kvartal sedan starten. Butikshandeln i Europa börjar ta fart igen och vi ser att efterfrågan på grossisthandeln ökar, men från låga nivåer. Vi förväntar oss inte att den kommer att återhämta sig fullt ut förrän 2021.

Trots att företagets fysiska försäljning sjönk på grund av coronaviruset, tror NA-KD att pandemin i längden kommer att gynna modebolaget.

Vi tror att Covid-19-utbrottet kommer att fortsätta att påskynda ett skifte i kunders beteende där digital handel ökar och vår position på den europeiska marknaden gör att vi kan fånga stora volymer av kunder när det händer. Men just nu fortsätter vi att vara proaktiva och ödmjuka ifall situationen förändras, säger Jarno Vanhatapio.

Natasha Billing, varumärkeschef, tillägger att bolaget främst har vuxit i Frankrike, Belgien, Österrike och Nederländerna under kvartalet.

Vi såg Covid-19-utbrottet som en möjlighet att fokusera på det som är viktigt för NA-KD: våra kunder och vårt varumärke. Vårt fokus på ett brett produkturval, tillgänglighet, kundupplevelse och stark visuell varumärkesrepresentation har genererat ett starkt gehör från våra kunder.

I Q2 fortsatte vi att överprestera och växa jämfört med våra konkurrenter. Både när det gäller tillväxt och engagemang i våra sociala kanaler. Där vi fått rekordmånga nya följare och utklassat industrins engagemangs nivåer vilket placerar oss på plats 2 av 48 modeföretag. Vi har främst sett en kraftig tillökning av följare i Frankrike, Belgien, Österrike och Nederländerna. Och vad som är ännu mer imponerande är att 1 av 10 kvinnor i Norden nu följer NA-KDs konto.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!