Search
Close this search box.
ANNONS

Närmar sig miljarden - med mix av e-handel och butik

Emelie Olsson, CMO på Scandinavian Photo
Foto: Press
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Inledde året med en stark tillväxt".

ANNONS

Omnikanal-handlaren Scandinavian Photo går som blixten. Bolaget ökade under verksamhetsåret 2022/2023, april till mars, sin nettoomsättning med nästan 15 procent. Från 851,4 till 976,6 miljoner kronor.

På sista raden tar bolaget däremot stryk för första gången på många år. Resultatet, efter finansiella poster, landade på -6,8 miljoner kronor. Att jämföra med en vinst på 4,6 miljoner föregående år.

Vi inledde året med en stark tillväxt vilket resulterade i en god försäljning. Under verksamhetsåret har vi sett en betydande förbättring i leveranskedjan efter att pandemin har klingat av i världen, skriver bolaget i sin årsrapport och fortsätter:

Dock ser vi en betydande effekt i konjunkturen efter krigsutbrottet i Ukraina som påverkade efterfrågan under hösten. Detta har resulterat i minskat resultat för bolaget, som vidtagit åtgärder genom ett besparingsprogram under hösten.

Ny butik i Helsingfors

Scandinavian Photo har en uttalad omnikanal-strategi, och förutom e-handel i Sverige, Danmark, Norge och Finland, har man butiker i Stockholm, Malmö, Borås och Köpenhamn, samt i Oslo via ett dotterbolag.

Under 2022 slog företaget även upp dörrarna till en ny butik i Helsingfors. Något som innebär att Scandinavian Photo nu har en fysisk närvaro i alla nordiska grannländer.

Ofta är både den fysiska handeln och vår hemsida involverade i köpbeslutet. Kunden kanske exempelvis börjar med att göra research online och går sen till en butik för personlig expertrådgivning. En stor fördel med våra butiker är att vi har ett omfattande demoutbud så att du kan testa produkterna innan du köper dem, har Emelie Olsson, CMO på Scandinavian Photo, tidigare sagt i en intervju med Ehandel.

LÄS ÄVEN: Svenska klassikerns satsning blev en succé: ”Det är så häftigt”

Dela artikeln: