Nästa aktör vill köpa Yaytrade – ska tiodubbla omsättningen i år

"Vi är redo att börja skala upp".

För cirka två månader sedan gick Odd Molly ut med att man väldigt gärna vill slå ihop modekedjans helägda dotterbolag Used By med Ytrade Group AB, som driver marknadsplatsen Yaytrade. Men en månad senare var det inte aktuellt längre. Då kommunicerades det att "parterna har, efter fördjupad analys, gemensamt valt att avsluta diskussionen".

LÄS ÄVEN: Därför sprack sammanslagningen mellan Used By och Yaytrade

Annons

När vi frågade David Knape, vd på Yaytrade, varför det inte blev någon affär svarade han att "det har att göra med vissa långsiktiga garantier som ej kunde garanteras".

Nu meddelar nästa bolag att man är intresserad av en sammanslagning med Ytrade Group. Den här gången är det Mandel Design Group, e-handelsföretaget som säljer dammode, som hör av sig.

Yaytrade ligger i linje med Mandels strategi att förvärva och bredda bolagets portfölj av bolag och varumärken. Yaytrade passar väl in och kompletterar Mandels nuvarande produktportfölj samt tillväxtstrategi, skriver Mandel Design i ett pressmeddelande.

Mandel Design ingår en avsiktsförklaring med 87 procent av aktieägarna i Ytrade Group AB, om att förvärva aktier i bolaget. Man siktar även på att även ingå en avsiktsförklaring med de övriga aktieägarna, 13 procent. Den indikativa köpeskillingen, för 100 procent av aktierna i Yaytrade, kommer att uppgå till 47 miljoner kronor. Mandel Design planerar att betala med aktier i Mandel, totalt 9 400 000 aktier till ett värde om 5 kronor per aktie.

LÄS ÄVEN: E-handlaren köper leksakssajt: ”Har en bra strategi”

Yaytrade befinner sig i en fas där de på relativt kort tid etablerat sitt varumärke i Sverige, tagit de största utvecklingskostnaderna, knutit till sig några av Sveriges hetaste influencers och profiler, satt struktur för internationalisering och nu står redo för att skala upp verksamheten på flera plan vilket förväntas kommer att ge en betydande omsättningstillväxt redan på kort sikt.

Mandel är mycket positiv till ingåendet av denna avsiktsförklaring och en förhoppningsvis stundande affär inom kort. Sedvanlig due diligence följer härnäst och vi hoppas kunna presentera en färdig affär därefter, säger Luca Di Stefano, styrelseordförande på Mandel Design.

Under det senaste räkenskapsåret omsatte Yaytrade 453 000 kronor samtidigt som man gjorde en förlust. Rörelseresultatet (EBIT) landade på minus 9,1 miljoner kronor. Under första halvåret 2020 har bolaget dock redan omsatt runt 1,4 miljoner kronor. Resultatet ligger kvar på röda siffror och summeras till minus 7 miljoner.

Annons

Enligt Yaytrades prognos kommer man att tiodubbla omsätta under 2020, och slå cirka 5 miljoner kronor. Företaget siktar även på att göra ett negativt resultat om 9 miljoner, men förklarar att det negativa resultatet är nödvändigt för att "sedan kunna börja generera positiva kassaflöden och resultat under kvartal två 2021".

Om affären, med Mandel Design, går i lås kommer Yaytrade att öka sitt eget kapital med cirka 7 miljoner kronor.

Stort arbete har lagts i att utveckla och ta Yaytrade dit det är idag med en välutvecklad plattform, ett vasst team och logistiska processer som gör oss helt redo att börja skala upp vår verksamhet. Målsättningen framgent är utöver att stärka vår marknadsposition i Sverige även under 2021 blicka mot nya marknader. Vi har ett starkt team med rätt kompetens inom många av de områden som krävs för att skala upp vår verksamhet, inte bara tekniskt utan även strategiskt inkluderat operativ utrullning.

Hela Yaytrades team är mycket motiverade och ser med tillförsikt fram emot att ta Mandel och Yaytrade till nya höjder både på kort- och lång sikt. Våra verksamheter har direkt klara synergier på en både operativ som strategisk nivå, säger vd:n David Knape.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!