Nätbutiken upp 110 procent – vände till vinst

Online tog tredjedel av försäljningen.

Precis som sommarvädret så var andra kvartalet, som sträcker sig april till juni, en rejäl ljusning för Lexington. Modevarumärket, som även har ett hem- och interiörsortiment, sålde för 58 miljoner kronor under perioden - en förbättring med 11 miljoner kronor från föregående år.

Det var visserligen en minskad försäljning initialt i perioden, men både maj och juni har varit fantastiskt bra månader som genererat hög försäljning i de flesta av försäljningskanalerna, kommenterar Kristina Lindhe, vd på Lexington, siffrorna.

Annons

Allra mest positivt var dock resultatet (EBITDA) som gick från förra årets -11 miljoner kronor till årets 5 miljoner kronor. Och framgångarna kan i mångt och mycket tillskrivas e-handelns succé i kombination med kostnadsbesparingar.

Den egna webbshoppen har mer än fördubblat försäljningen i kvartalet och är upp 110 procent. Försäljningen via marknadsplatser och e-tailers är upp över 70 procent. Ackumulerat från årets början är egna webshopen upp över 70 procent. I kvartalet ökade totala försäljningen online totalt - inklusive marknadsplatser och försäljning via e-tailers - med 95 procent och stod för drygt 33 procent av den totala försäljningen, berättar Kristina Lindhe.

"Har inga kostnader"

Den starka vår/sommar-perioden har haft positiva effekter på flera led i verksamheten.

Att försäljningen varit stark i perioden visar också förändringen av lagret, som är ned med 16 procent, eller över 9 miljoner kronor, jämfört med samma tid förra året, säger Kristina Lindhe.

Bolagets besparingsprogram har fortsatt under perioden och man har nu inga kostnader för butikerna i USA eller Helsingfors centrum längre. Lager- och logistikkostnader har minskat i perioden.

Annons