Nelly avslöjar rejäla nedskärningar – så många tjänster försvinner

Modehandlaren ska bli lönsam.

Nelly stramar åt tyglarna i jakten på ett uppsving. Nyligen rekryterades Bianca Ingrosso som Creative Advisor till modehandlaren och nu meddelar man att verksamheten trimmas ordentligt.

Man kommer nu att koncentrera sig på den nordiska marknaden. Dessutom skär man bort 25 av runt 200 tjänster inom företaget. En annan viktig del i åtgärdsprogrammet blir att minska lagernivåerna.

Annons

Nelly är en så kallad ”digital native” med ett av Nordens starkaste modevarumärken för unga kvinnor. Över 40 procent av bolagets försäljning är av egna varumärken och kundbasen visar en stark lojalitet. Nu fokuserar vi verksamheten på Norden och effektiviserar organisationen, säger Marcus Lindqvist, vd på Qliro Group, och fortsätter:

Det är naturligtvis tråkigt att vissa medarbetare får lämna oss, men en anpassning av organisationen är nödvändig för att skapa rätt grund för lönsam tillväxt.

Vid årsskiftet skrev vi om att Kristina Lukes blir ny vd för Nelly. Hon kliver in i den nya rollen i april.

LÄS ÄVEN: Hon blir Nellys nya VD: ”Har rätt kunskap för lönsam tillväxt”

Annons