Nelly backar och tar förlust på nära 20 miljoner: ”Rationalisera”

"Vår lägsta kostnad per skickad vara någonsin".

Modebutiken Nelly rapporterar idag sina siffror för andra kvartalet. Och likt flera e-handelskollegor så tar man en smäll på resultatraden.

Omsättningen under perioden sjunker från 396 miljoner kronor i fjol till 339 miljoner Q2 2022. En minskning med runt 14 procent.

Annons

Vi har under första halvåret 2022 sett en svag finansiell utveckling för Nelly och en nedgång i den totala kundtrafiken, vilket tydliggör att vi inte tillräckligt ofta har levererat det vår kund vill ha på ett sätt som samtidigt genererar en långsiktigt stabil lönsamhet. Under kvartalet har vi drivit en omfattande transformation på alla delar av vår verksamhet, ett arbete som fortsätter under kommande kvartal, kommenterar Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad vd Nelly Group AB.

Rörelseresultatet dalar från 7 miljoner kronor till minus 18,5 miljoner. På sista raden (resultat efter skatt) så presenterar Nelly -19,4 miljoner kronor.

"Reducera våra kostnader"

Allt fokus ligger nu på att skära bort kostnader så att Nelly åter ska bli lönsamt.

Under kommande kvartal fortsätter vi att driva vårt pågående transformationsarbete för att stärka vår verksamhet och reducera våra kostnader, både genom ökad effektivitet och förenklingar på de områden där komplexitet inte adderar värde. Detta innefattar bland annat vår systemportfölj, där vi ser att vi har ett stort antal IT-system som samtliga behöver underhållas men där alla inte nödvändigtvis krävs framåt för att leverera en bra kundupplevelse. Här kommer vi att optimera och rationalisera. Även inom vår logistikverksamhet fortsätter vi att driva ökad effektivitet, främst genom vårt automatiserade lager som i juni levererade vår lägsta kostnad per skickad vara någonsin, meddelar Helena Karlinder-Östlundh.

LÄS ÄVEN: Fem månader av tillväxt: “Säljer helt enkelt mer kläder”

Annons