Nelly släpper sin second hand fri till sina största fans

"Används så länge som möjligt".

Nelly är ofta i ropet när det kommer till hållbarhet inom modehandeln. Senast igår fick deras nya hållbarhetschef även tala ut i en större intervju på Ehandel.

LÄS ÄVEN: Nellys nya hållbarhetschef: ”Som att vinna på lotto”

Annons

Nu rapporterar företaget nästa satsning på området. Nelly har nämligen lanserat en second hand-del i sitt community Nelly Lounge.

LÄS ÄVEN: Nelly skapar gaming-community: ”Våra kunder är grymt engagerade”

Det var i november i förra året som Nelly lanserade Lounge, en del på sajten som skulle låta företagets fans “umgås” med varandra på olika sätt. Nu adderar Nelly en form av marknadsplats i community-delen.

Där kan medlemmarna köpa, sälja och byta produkter från varumärken som finns på Nelly.com med varandra, skriver företaget i ett utskick.

Man strävar helt enkelt efter att plaggen ska få flera ägare över tid och därmed minska klimatpåverkan.

Idag är det en självklarhet att plagg som är hela och rena ska få en nystart i någon annans garderob. Ur ett hållbarhetsperspektiv behöver vi sträva efter att kläder som producerats används så länge som möjligt. Ett plagg man själv tröttnat på kan skänka nästa person lika mycket glädje som ett helt nytt, säger Kristina Lukes, vd på Nelly.

Nelly avslöjar inte hur många aktiva medlemmar man har i Lounge men engagemangsgraden sägs vara hög och användarna ska bli fler för varje vecka som går.

Vi tillhandahåller den tekniska plattformen men second hand-försäljningen sker direkt mellan våra medlemmar, vilka även kommer överens med varandra om hur varan ska levereras, säger Sofia Bergström, CRM Manager och produktägare för Nelly Lounge.

Annons

Annons