Nellys nya hållbarhetschef: ”Som att vinna på lotto”

"En unik möjlighet".

Hållbarhet är som bekant ihållande hett. Och i veckan stod det klart att online-modebolaget Nelly får en ny hållbarhetschef. Hon heter Helena Karlinder-Östlundh och hon kommer även att ha titeln kommunikationschef. Hon kommer närmast från kosmetikakedjan Mecca Brands, och har tidigare även sysslat med organisationsutveckling på så vitt skilda bolag som Coles Supermarkets i Australien, Universal Music och EMI. Nya uppdraget på Nelly tar hon sig an under våren.

Det känns fantastiskt roligt och spännande. Nelly är ett starkt varumärke som har skapat en härlig community av framför allt unga tjejer och vårt budskap till dem är väldigt tydligt – "always celebrate the fab you". Att få jobba med organisations- och kulturfrågor, kommunikation och hållbarhet på ett bolag med det budskapet känns som att vinna på lotto för mig, säger Helena Karlinder-Östlundh till Ehandel.

Annons

Nellys nettoomsättning klättrade upp till 312,6 miljoner kronor i tredje kvartalet 2021 (306,2 miljoner). Tillväxten ökade därmed med 2,1 procent, jämfört med motsvarande kvartal 2020. Det visar den senast tillgängliga rapporten. Ett skäl till framgångarna är stärkt kostnadskontroll, enligt bolaget.

"Helt rätt"

På hållbarhetssidan har man även fått ner sin returgrad från runt 37 procent till drygt 30 procent i dag. Bland annat genom att inspireras av konkurrenten Boozt – och börja stänga av kunder som man tycker returnerar i för stor utsträckning. Helena Karlinder-Östlundh säger att "det kändes helt rätt" att tacka ja till hållbarhetsuppdraget, redan efter första samtalet med vd:n Kristina Lukes.

Det finns en väldig stolthet i företaget och en stark övertygelse om att vi ska styra hela affären utifrån vad våra kunder faktiskt vill ha. Samtidigt vet vi att vi har en unik möjlighet att påverka våra kunder på ett positivt sätt, till exempel vad gäller medvetenhet om hållbarhet i det bredare perspektivet och genom att lyfta fram unga kvinnliga förebilder. Jag bara kände att jag måste få vara med och bidra till det, säger Helena Karlinder-Östlundh.

"Av naturen otålig"

Hon säger att hon tar med sig mycket av sina kunskaper i hur man utvecklar och stärker en organisation – in i sin nya roll.

Jag har haft förmånen i min senaste roll att vara med på en otrolig tillväxtresa under fem års tid på Mecca Brands. Jag hoppas att den erfarenheten samt det jag tidigare lärt mig i olika förändringsarbeten ska kunna bidra till Nellys fortsatta resa på ett positivt sätt. Det är redan en fantastisk och stark organisation men det finns alltid områden man kan förbättra och utveckla för att leverera den bästa kundupplevelsen och den bästa arbetsmiljön.

Hon säger att hon till att börja med ska lära känna och lyssna in Nelly-organisationen noga. Men även sätta sig in i företagets historia.

Man kan ta med sig mycket av tidigare erfarenheter och roller men i slutändan är varje organisation unik och innan man börjar driva en massa förändringar måste man förstå vad som kommer fungera och passa. Med det sagt, så är jag till naturen otålig, så jag kommer säkert inte kunna låta bli att skriva ned den första uppsättningen mål i slutet av första veckan.

På en fråga varför hennes roll behövs på företaget svarar hon att det handlar om att Nelly är ett bolag som styrs av tydliga värderingar.

Annons

Min roll innefattar övergripande ansvar för (affärsområdena reds. anm.) People, Communication och Sustainability som alla är viktiga områden för vår verksamhet och har givna platser på vår agenda.

"Samsyn i strategin"

Hon betonar dock att just hållbarhetsrollen inte är ny. Den har under en övergångsperiod letts av Ida Forsén som interimschef.

Ida har gjort ett fantastiskt jobb som jag nu hoppas bygga vidare på. Nelly är ett väldigt värderingsstyrt bolag och i en sådan organisation är den här rollen strategiskt viktig och central. Det var viktigt för mig att veta att den här rollen har en stark röst i ledningsgruppen för att det säger mycket om företaget som helhet.

Hon säger dock att hon inte på något sätt får ensamansvar för hållbarhetsfrågorna i hela bolaget. Frågan är allt för bred och komplex, säger hon, och genomsyrar många olika delar av Nelly. Det gäller exempelvis textilsegmentet inom sortimentsområdet och transportdelen inom logistikområdet, betonar hon.

Min roll blir framför allt att se till att vi i hela bolaget har en samsyn på vår hållbarhetsstrategi, att vi tillsammans med andra är best-in-class på det här området, och att vi tar vara på de synergier som finns mellan olika delar av företaget när man driver den här typen av frågor. Nelly är precis inne i ett arbete med övergripande strategi och process för hållbarhetsarbetet. Att fortsätta driva det arbetet blir en viktig del för mig inledningsvis.

Var finns de största hållbarhetsutmaningarna?

En generell erfarenhet jag tar med mig när det kommer till utmaningar handlar om att prioritera och fokusera på rätt saker. Det finns så mycket man vill göra, men för att få effekt av sina ansträngningar är det viktigt att inte springa på allt samtidigt utan hitta sina områden att fokusera på framåt, säger hon och tillägger:

Hållbarhetsarbetet handlar också fokuset om att våga genomföra initiativ som vi får utdelning av längre fram, både som kund och samhälle.

Hon säger, utan att kunna alla detaljer än, att Nellys styrka mycket ligger i att de jobbar med korta beslutsvägar. Och att bolaget, trots att det på årsbasis omsätter närmar 1,4 miljarder, är snabbfotat.

Hur man väljer att förhålla sig till förändring är avgörande för hållbarhetsarbetet, att se möjligheter att förbättra och hitta nya vägar, säger hon.

Annons