Nelly stannar kvar vid 1,4 miljarder: ”Äntligen självständiga”

"Nya sätt att målstyra verksamheten".

Nu är Nellys siffror för det fjärde kvartalet och helåret summerade. Under de sista tre månaderna av bolagets räkenskapsår sjönk omsättningen med cirka sju miljoner och landade på nära 394 miljoner kronor. Försäljningen ökade dock med 2 procent i lokala valutor.

LÄS ÄVEN: Nelly och Bianca gör det igen: ”Känns som att vi måste”

Annons

Under Q4 blev Nelly ett självständigt bolag när de tre systerföretagen, Nelly, Qliro och CDON, bröt sig loss från varandra.

Äntligen är Nelly ett självständigt bolag, skriver vd:n Kristina Lukes i rapporten.

Nellys rörelseresultat vände från förslut till vinst, från -31 miljoner kronor under motsvarande kvartal 2019 till 0,2 miljoner i fjol. Men resultatet efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till hela 508,8 miljoner kronor.

Resultatet för den avvecklade verksamheten påverkades av utdelningen av CDON som gav en redovisad effekt om 528,8 miljoner kronor som saknar påverkan på kassaflödet och skatten för perioden, skriver bolaget.

Under helåret 2020 minskade omsättningen för modeföretaget med fyra procent och landade på cirka 1,4 miljarder kronor. I lokala valutor minskade försäljningen med 1 procent.

Naturligtvis präglades 2020 av osäkerhet och svängningar i följderna av pandemin. Som exempel minskade vår största produktgrupp festklänningar kraftigt tidigt under pandemin. Med ett tydligt kundfokus, dataanalys och daglig dialog anpassade vi snabbt verksamheten, skriver Kristina Lukes.

Vi minskade lagernivåerna och förbättrade resultatet under andra halvåret. Samtidigt inledde vi en relansering av vårt varumärke och vår affär.

Årets resultat efter skatt förbättrades men ligger kvar på minustal, det uppgick till -71 miljoner kronor jämfört med -87 miljoner året innan. Nellys resultat inklusive avvecklad verksamhet uppgick till 512 miljoner kronor.

Annons

Under 2021 har Nelly tre fokusområden, skriver vd:n. Det första är att utveckla varumärket och dess position på marknaden, och det andra är att samla alla medarbetare i Borås i gemensamma lokaler.

Kontoret i Stockholm stängs och vi flyttar vårt lager från Falkenberg till ett nybyggt automatiserat lager i Borås under 2021. Snart arbetar också hela ledningsgruppen från Borås. Vår kultur kombinerar datadriven analys med nära dialog med våra kunder och influencers. Det ger oss ett försprång i modetrenderna. Vi förstärker vår datadrivna approach med nya sätt att målstyra verksamheten.

För det tredje ska vi förbättra logistiken för effektiva och precisa leveranser genom att etablera ett energieffektivt och automatiserat lager i Borås. I utvecklingen av vår värdekedja höjer vi också ribban för vårt hållbarhetsarbete, avslutar Kristina Lukes.

Annons