ANNONS

Nellys nya vinstlyft - fler order och lägre returgrad

Helena Karlinder-Östlundh, vd
"Drivit tillväxten och varumärkesförflyttningen".

Nelly Group visar upp en period av tillväxt i sin senaste delårsrapport för 2025. Modeföretaget, med bas i Borås, ser inte bara en ökning i försäljningen, utan också i antalet kunder och order. Samtidigt minskar en viktig e-handelssiffra.

ANNONS

Under det tredje kvartalet 2025 ökade omsättningen med 18 procent till 283,7 miljoner kronor, jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet för kvartalet landade på 43,3 miljoner kronor, en ökning med 72 procent.

För årets första nio månader landade omsättningen på cirka 893 miljoner kronor, en ökning med 15 procent. Rörelseresultatet för denna period uppgick till 118,6 miljoner kronor, mer än en fördubbling jämfört med året innan.

Helena Karlinder-Östlundh, vd för Nelly Group, kommenterar i rapporten:

Nelly levererade ett starkt tredje kvartal med fortsatt god tillväxt och lönsamhet, samtidigt som vi befäste varumärkets position på marknaden. Detta är ett resultat av vårt konsekventa fokus på att växa den lönsamma kärnaffären.

Rapporten visar att tillväxten drivs av flera faktorer inom e-handeln. Onlinetrafiken ökade med 9,9 procent jämfört med föregående år och antalet order steg med 20 procent. Den aktiva kundbasen växte för fjärde kvartalet i rad.

I Norden hade företaget 1 001 000 aktiva kunder under den senaste tolvmånadersperioden, en ökning från 911 000.

Antalet order i Norden, under tredje kvartalet, var 423 000. Konverteringsgraden i Norden förbättrades till 2 procent från 1,8 procent. Samtidigt minskade den genomsnittliga kundkorgen i Norden till 765 kronor från 832 kronor.

En central del i utvecklingen uppges vara sortimentet.

Bakom kvartalets positiva utveckling ligger flera framgångsfaktorer, och främst är det vårt attraktiva och relevanta sortiment som fortsatt drivit både tillväxten och varumärkesförflyttningen, säger Helena Karlinder-Östlundh.

Försäljningsandelen av Nellys egna varumärken ökade under kvartalet till 62,2 procent, från 45,2 procent föregående år.

Samtidigt har returgraden för kvartalet minskat till 26,1 procent från 27,1 procent. För årets första nio månader var minskningen från 30,6 procent till 26,7 procent.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se