NetOnNet visar upp ny miljardsuccé – resultatet rusar

"Vi har genom vår utmanarposition agerat snabbt, flexibelt och innovativt".

NetOnNet redovisar siffrorna för 2020 och föga överraskande lyckades e-handlaren, som dessutom har ett lass lagershoppar, rida på nätshoppingvågen under året. Försäljningen ökade med 23 procent och gjorde att omsättningen landade på 6,8 miljarder kronor.

Allra mest stärktes dock resultatet (EBIT), som landade på 218 miljoner kronor - en förbättring med 84 procent jämfört med 2019.

Annons

Jag är väldigt stolt över hur vi under pandemin har kunnat hantera en stark tillväxt, som framför allt skett online. Pandemin har påverkat oss alla och vårt primära fokus under året har varit att säkerställa våra kunders samt medarbetares hälsa och säkerhet, säger Susanne Holmström, vd på NetOnNet, i en kommentar och fortsätter:

Det, och våra fantastiska medarbetare som är själva förutsättningen för vår förmåga att agera snabbt och med kunden i fokus, har varit en starkt bidragande orsak till att vi som företag har kunnat inte bara hantera en ökad efterfrågan på hemelektronik utan dessutom fortsätta ta marknadsandelar genom vår onlinebaserade plattform. Vi har genom vår utmanarposition agerat snabbt, flexibelt och innovativt för att hitta lösningar på de utmaningar vi har ställts inför.

100 miljoner besök

En av NetOnNets viktigaste fokuspunkter under året uppges vara kostnader och effektivitet, för att kunna locka kunder med attraktiva priser. Av allt att döma verkar de ha givit resultat, då besöken ökade markant i webbutiken.

Under året som gått har vi vässat vårt kunderbjudande ytterligare, inte minst genom nya lösningar för snabba och effektiva leveranser där vi kan leverera till nästan hälften av Sveriges befolkning redan samma dag. Vi har vidare sett stark tillväxt i våra besökssiffror, framför allt online. Under 2020 hade vi över 100 miljoner besök, där fler än 95 procent skedde online, och vi når inom kort en miljon medlemmar i vår kundklubb, säger Susanne Holmström.

"För tidigt att bedöma"

Bolaget skriver att man även investerat för framtiden "i teknik och processer för att stärka affärsmodellens skalbarhet". Dessutom har man intensifierat hållbarhetsarbetet, med FN:s hållbarhetsmål som utgångspunkt.

Nu vill man fortsätta tillväxtresan under 2021, ett år som dock kommer med särskilda utmaningar för elektronikhandlarna då producenter brottas med enorma halvledarbrister. Exakt hur det påverkar, och kommer att påverka, NetOnNet vill dock bolaget inte gå in på.

Vi har inga kommentarer till effekterna i nuläget. Det är för tidigt att bedöma det för vår bransch, säger Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef på NetOnNet, till Ehandel.

Annons
Annons