Netonnets nya giv – börjar hyra ut prylar: ”Stor affärspotential”

"Blir allt mer affärskritiskt".

Hur kan man tjäna pengar längre på produkter i hemelektroniksegmentet och samtidigt göra dem cirkulära? Den nöten kan Netonnet ha knäckt när man nu lanserar tjänsten Hyreshyllan brett till alla kunder, efter en pilot.

Som namnet avslöjar så erbjuds konsumenter att hyra sin hemelektronik under en bestämd period som sträcker sig mellan 6 månader till 36 månader. Här erbjuds allt från surfplattor och mobiltelefoner till smarta klockor, hörlurar, laptops och tillbehör till en fast månadsavgift. Anledningen till den nya tjänsten uppges vara en stor efterfrågan, både på att kunna hyra produkter, men också på ett cirkulärt sortiment.

Annons

Hållbarhet blir allt mer affärskritiskt och omvärlden kräver nya lösningar och nya affärsmodeller. Som företag måste vi se vår del i omställningen och hjälpa våra kunder att göra medvetna val för att tillsammans driva marknaden i rätt riktning. Hyreshyllan bidrar till exempel via att maximera användandet av produkterna genom att säkerställa att de kan användas under hela sin livslängd, säger Margareta Törnblad, chef för strategisk tjänsteutveckling på Netonnet, i ett pressmeddelande.

De olika kategorierna ska ha valts ut beroende på att det är segment där kunderna inte använder produkterna så länge som de går att använda. I Hyreshyllan ingår även en försäkring om olyckan är framme och man exempelvis tappar sin nyligen inhyrda laptop i golvet.

Vi hoppas mycket på Hyreshyllan som tjänstekoncept och ser stor affärspotential över tid. Våra kunder har efterfrågat hyrlösningar och Hyreshyllan är ett för oss naturligt steg mot fler cirkulära affärsmodeller. Dessutom passar konceptet bra för att matcha olika kunders behov - det finns kunder som alltid vill vara först med det senaste och som ställer höga krav på prestanda. När de vill byta sin produkt kan nästa användare som är mer mån om pris och miljö ta vid och använda produkten i många år till, avslutar Margareta Törnblad.

Annons