Nordic OSG vänder till vinst: ”Otroligt stolta över att ha lyckats”

"Skulle bli en win-win".

I april förra året så kunde vi berätta att WeSports AB och GOB Invest klivit in som nya ägare i Nordic Outdoor & Sports Group AB (Nordic OSG). Ett e-handelsföretag som står bakom nätbutikerna OutdoorExperten, Skistart, MultiTriathlon och Climbing247. Grundarna till Skistart ska dock vara kvar som ägare i den nya konstellationen.

LÄS ÄVEN: Outdoor-koncernen i nya händer – ”det är oerhört positivt”

Annons

Efter ett tungt 2020, med en förlust på 10 miljoner, så fokuserade Nordic OSG i fjol på att åter hitta tillbaka till spåret. Det som stulit en del momentum från e-handelsgruppen var bland annat att man jobbade med att integrera de olika sajterna bättre, vilket involverade flera systembyten. Detta efter den tidigare sammanslagningen av OutdoorExperten och Skistart för ungefär tre år sedan.

Något som på förhand skulle bli en win-win för bägge blev istället en utdragen process med många systembyten som tog längre tid än man trodde. För 1,5 år sedan så var äntligen alla systembyten på plats och bolagen hade förutsättningarna för att börja arbeta som ett bolag och dra nytta av varandra, säger Johan Rehnström, vd för Nordic OSG, till Ehandel och tillägger:

När vi väl hade allting på plats fick vi insikten att det inte gick att fortsätta driva bolaget i samma riktning som innan, prismodellen som man skapat sig på OutdoorExperten fungerade inte och vi var utelämnade till systemen i för stor utsträckning.

Man satte sig då ner och arbetade fram en ny strategi.

Vi gjorde en stor prisomställning där vi samtidigt fokuserade på att försöka stå still i omsättning och istället göra 2021 års resa på bruttomarginalen, förklarar Johan Rehnström.

Fokus låg helt enkelt på lönsamhet och nu meddelar Nordic OSG att man lyckats.

Så här i efterhand när vi tittar tillbaka så är vi otroligt stolta över att ha lyckats med just detta. Det är en sak att prata om att göra den resan och att vrida om bolaget och en helt annan att göra den, konstaterar Johan Rehnström.

Vad omsatte ni 2021 och hur såg resultatet ut?

Annons

2021 hade vi en omsättning norr om 180 miljoner kronor med ett resultat norr om 10 miljoner.

Siffrorna är uppenbarligen inte helt klara men Johan Rehnström berättar att man till och med ökat omsättningen “ett par procent” jämfört med förluståret 2020.

Vi vände resultatet från att förlora 10 miljoner till att gå med över 10 miljoner plus. Det vill säga en resultatförbättring på över 20 miljoner kronor under ett enskilt år. Vi hade dessutom våra bästa månader någonsin under november och december 2021 där vi hade en rekordförsäljning och har fått rekrytera flertalet nya för att klara av det extra trycket på framför allt lager.

Finns det några lärdomar att dela med er av från systembytena? Vad kunde ni gjort smidigare?

Framför allt förarbetet kring systembytena kunde vi ha gjort bättre. När man tittar i backspegeln så här i efterhand skulle vi ha ställt oss frågan: "Varför byter vi ut det här systemet?" och "Varför byter vi till det här systemet?". Det hade gjort att vi istället för att byta ut rubb och stubb troligtvis hade satsat på att byta några få system och istället bygga ihop övriga, säger Johan Rehnström.

Nu har man dock alltså lämnat detta bakom sig och kan samtidigt lägga ett lönsamt 2021 till handlingarna. Fokus flyttar nu återigen till tillväxt. Enligt Johan Rehnström så har man under förra året byggt upp en stabil bas att stå på inför framtida satsningar.

Vad är planen för i år?

Planerna för 2022 är tillväxt under lönsamhet där vi ser att vi har mycket kvar och göra såväl sommar som vinterhalvåret. Vi riktar oss framför allt till Sverige idag men ser stor potential i våra nordiska grannländer där vi än så länge endast skrapar på ytan i vad som bör vara möjligt, säger Johan Rehnström.

Annons