Nu ska Varubreven lämnas vid dörren – här är nya e-handelspåsen

"Mycket efterfrågat av e-handelsföretagen".

Om paketet inte får plats i brevlådan ska det lämnas utanför dörren. Så ser upplägget från och med i dag ut för Postnords tjänst Varubrev. Hittills har många varubrev - cirka 15 procent enligt PostNord - hamnat hos ombud för att de inte gått att få ner i mottagarens brevlåda. Men nu ska det alltså bli ändring på det.

LÄS ÄVEN: Postnord ändrar varubreven: “Alla ska levereras vid första försöket”

Annons

Mottagare förväntar sig att få sitt lilla paket hem när de använder tjänsten Varubrev. Därför gör vi nu den här rutinförändringen som vi också ser är mycket efterfrågad av e- handelsföretagen. Det här är en av flera förändringar vi gör inom hemleveranserbjudandet för att förbättra servicen och öka kundnöjdheten, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord, i ett uttalande.

Enligt Postnord har alltså e-handlarna efterfrågat fler varubrevsleveranser till ytterdörren. Men enligt information som Ehandel har tagit del av finns det också e-handlare som oroar sig för att paket ska skadas eller komma bort när de lämnas obevakade.

Kan finnas undantag

För att komma åt det förstnämnda problemet har Postnord tagit fram en särskild e-handelspåse, som ska användas för att skydda paketen mot väder och vind. Tanken är att brevbäraren tar med påsar ut på leveransrundan och använder dem ifall hon eller han anser att det behövs. Påsen ska också underlätta när man vill hänga paketet på dörrhandtaget.

De nya villkoren gäller Varubrev 1:a klass och Varubrev Ekonomi inom Sverige. I övrigt fungerar tjänsten precis som tidigare.

Precis som innan är avsändaren ansvarig för att meddela mottagaren att försändelsen levereras i postlådan/inkastet och att om det inte ryms också kan komma utanför dörren eller hängas på postlådan. Är man som e-handelsföretag orolig för stöldrisken finns tjänsten MyPack, där företaget själva kan bestämma hur leveransen ska göras, skriver Postnord i ett mejl till redaktionen.

Men en liten andel av alla varubrev kommer även i fortsättningen att hamna hos ombud.

Där det inte är möjligt av till exempel framkomlighetsproblem att leverera varken i postlådan, på postlådan eller vid dörren kommer troligtvis avvikelser att uppstå, men PostNord bedömer att åtminstone 99 procent av försändelserna kommer att levereras direkt hem.

LÄS ÄVEN: PostNord svarar på kritiken – stöldrisk när varubreven ändras?

Annons

Annons