Ny butik ska göra under för underkläderna – ”planen från start”

"Tog lite längre tid än vad vi hade hoppats på".

Det var 2019 som design- och entreprenörsduon Tove Langseth och Filip Nilsson grundade det premiumbetonade underklädesmärket Closely. Under hösten året efter så rullade man även ut sina e-handelsbutiker i Sverige, Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike och Storbritannien.

Nu stundar dock nyheter på den fysiska sidan. Under våren slår Closely nämligen upp portarna till sin första fysiska butik. Och butiken ska husera i Stockholms city på Kungsgatan 4, nära Hötorget. Det framgår av ett pressutskick.

Annons

Vi har planerat för en butik ända sedan starten. Det tog lite längre tid än vi trodde att hitta rätt lokal men det var värt att vänta. Nu blev det på en del av Kungsgatan som vi verkligen gillar och dessutom med en stor kaxig trappa mitt i butiken. Det här blir vårt hem i Sverige ett tag framöver, kommenterar medgrundarna Tove Langseth.

Fick med sig Lindex

Grundarna sa från början att de ville utmana traditionella normer kring underkläder för kvinnor. De talade bland annat om vikten av passformar för alla kvinnokroppar. Detta fick Lindex att nappa och klädjätten är i dag huvudägare i bolaget.

I en intervju med Ehandel i mitten av december förra året berättade Lindex vd Susanne Ehnbåge om logiken bakom beslutet att bli delägare. Hon pekade dels på framgångar för varumärket i Europa, i synnerhet i Tyskland.

Vi ser mycket potential inom underkläder. Det är något vi alltid kommer att behöva. Här fanns något vi ville satsa på utifrån Lindex kompetens. Closely erbjuder under- och sportkläder med funktion och hållbarhet i fokus, sa Susanne Ehnbåge då.

Underkläderna tillverkas i Sri Lanka och företaget har i sin e-handel även valt att redovisa varje plaggs koldioxidavtryck.

Annons