Ny grupp ska hjälpa företag genom krisen: ”Många behöver tips”

Målet: "Business as Usual".

Ensam är inte stark. Åtminstone var det så resonemanget gick hos ett gäng kollegor på Web Guide Partner, ett bolag som erbjuder tjänster inom digital marknadsföring. Ett antal konsulter på företaget gick för någon vecka sedan ihop och startade LinkedIn-gruppen "Business as Usual - Digital hjälp under COVID-19", där medlemmarna kan ge varandra marknadsföringstips i det tuffa läge som råder i många branscher just nu.

Och mottagandet har varit positivt. I skrivande stund har gruppen cirka 600 medlemmar som hjälper varandra att få till en så normal företagssituation som möjligt.

Annons

Bakgrunden är att vi märker att många behöver tips och råd, här och nu, om hur de ska tänka när det gäller deras marknadsföringsaktiviteter. Vi kan inte tillverka andningsmasker eller vårda sjuka människor, men vi kan bidra med hjälp inom det vi kan bäst. Så därför skapade vi gruppen, säger Ulrika Molin, affärsutvecklingschef på WGP och initiativtagare till Business as Usual.

"Måste vara fler som behöver hjälp"

Administatratörerna lägger själva upp tips i gruppen, men det är fritt fram även för gruppens medlemmar - som bland annat är personer som arbetar med e-handel - att ställa frågor eller komma med tips till varandra.

Frågorna som ställts hittills har enligt Ulrika Molin bland annat rört ifall det är rätt att satsa på marknadsföring i nuläget, vilka kanaler man i så fall ska välja och hur man som bolag ska kommunicera ifall man har påverkats av krisen.

Vi startade gruppen för att vi vill hjälpa till. Vi arbetar som konsulter inom digital marknadsföring, och har fått väldigt många frågor från våra kunder om hur de ska agera. Vi tänker att om de tycker det är svårt att veta vad man ska göra när marknaden förändras så drastiskt så måste det vara fler där ute som behöver hjälp.

Ulrika Molin understryker att det inte är WGP som är avsändare till gruppen, även om flera som arbetar på bolaget har valt att gå med. Gruppen är öppen för alla som driver eller har frågor om digital verksamhet.

LÄS ÄVEN: Experterna talar ut om krisen: "Ett helt nytt sökbeteende"

Annons