Ny jätteförlust för kedjan – och försäljningen sjönk

"Konkreta åtgärder vidtas".

XXL fortsätter att blöda pengar. Under årets första kvartal blev det en förlust på -188 miljoner norska kronor för sportkedjan. Det var dock en förbättring med motsvarande period förra året, då förlusten skrevs till -239 miljoner.

På försäljningssidan blev det däremot en dipp. Omsättningen backade med 21,5 procent och klockade in på 1,5 miljarder norska kronor, att jämföra med 1,9 miljarder förra året.

Annons

Låg tillgänglighet har hållit tillbaka försäljningen, samtidigt som vår "Reset & Rethink"-strategi fortsätter enligt plan. Lagernivån, bruttomarginalen och kostnaderna är allt mer under kontroll, säger Freddy Sobin, vd för XXL, i rapporten.

Konkreta åtgärder vidtas för att få XXL tillbaka i form till 2024/25. Åtgärder som inkluderar ett förstärkt fokus på lägre priser, vilket också kommer att förbättra tillgängligheten gradvis under det andra kvartalet och framåt, fortsätter han.

Under 2023 hade XXL det tuffaste året i bolagets historia. För att det inte ska upprepas i år har man dels tagit in 500 miljoner norska kronor i en riktad nyemission i inledningen av 2024.

Dessutom har man lämnat den danska marknaden. Under 2023 avvecklade man också sin verksamhet i Österrike.

Annons