Ny kassako: Community Commerce – TikTok kapitaliserar på trenden

#TikTokMadeMeBuyIt.

Det snabbväxande sociala nätverket TikTok jobbar just nu febrilt med att kommersialisera sin verksamhet och därmed göra sin tjänst attraktiv för företag att nå ut i. Detta sker på en global nivå och nyligen tog man sig an Norden med ett annonskontor i Stockholm.

LÄS ÄVEN: TikTok uttalar sig efter Sverige-lanseringen: “Vi växer explosivt”

Annons

Nu meddelar TikTok att man ska dra nytta av den nya shoppingkulturen, eller fenomenet, som uppstått i det sociala nätverket. Vi talar om Community Commerce och TikTok nämner hashtaggen #TikTokMadeMeBuyIt som ett bra exempel på denna trend.

"Har en makalös förmåga"

Det handlar kort och gott om produkter som blir virala i det sociala nätverket och som någon lycklig e-handlare då stått bakom eller sålt. Något som i sin tur lett till en enorm försäljningsboom. Ett exempel är så kallade TikTok-leggings som exploderade i början av året och som även andra medier har lyft som exempel på fenomenet.

Som vi har sett gång på gång har TikTok-communityt en makalös förmåga att få produkter att bli virala och sälja slut nästan omedelbart, säger Liv Sandberg, vd Global Business Solutions på TikTok Nordics.

LÄS ÄVEN: TikTok storsatsar på e-handel och rullar ut nya funktioner i Sverige

Nu vill alltså TikTok försöka kapitalisera på Community Commerce och man har bland annat ingått ett partnerskap med kommunikationsgruppen Publicis Groupe, för att hjälpa företag att dra nytta av trenden.

Shoppingtrender på TikTok utvecklas varje dag och genom att samarbeta med Publicis Groupe kan vi bättre förstå vad som inspirerar vårt community att dela och köpa produkter de upptäcker på TikTok. Detta partnerskap signalerar också att varumärken ser TikTok som en väsentlig del i deras marknadsföringsmix, och vi är glada över att kunna bistå dessa varumärken med strategisk vägledning och verktyg tillsammans med Publicis, säger en talesperson från TikTok till Ehandel.se.

"Autentiskt anamma shoppingtrender"

Det är väl oftast en specifik produkt som tar fart, exempelvis "tiktok leggings". Hur kan man dra nytta av ett så specifikt inslag i det sociala nätverket?

Vårt community omformar hur vi upptäcker nya produkter och shoppar. Det finns otaliga möjligheter att dra nytta av i vårt stora kreativa community och vi är glada över att få samarbeta med en gigant inom marknadsföring och shopping som Publicis för att utbilda varumärken i hur man på ett autentiskt sätt kan anamma shoppingtrender på TikTok.

Annons

Hur ser ni på trender som #TikTokMadeMeBuyIt?

Vi älskar när våra användare är kreativa. Som alltid på vår plattform gör våra kreatörer underhållning av nästan allt. Hashtaggen #TikTokMadeMeBuyIt med 3,8 miljarder visningar, och Community Commerce är en blandning av gemenskap, underhållning och shopping som gör produktupptäckter så unika på TikTok.

Enligt företaget jobbar man nu även på nya produkter och "kreativa annonslösningar" för det sociala nätverket. Vi frågade TikTok om de kunde avslöja lite mer om dessa kommande tjänster.

Även om vi inte kan dela specifika detaljer just nu älskar vårt community att hitta produkter från deras favoritkreatörer och varumärken, och vi är exalterade över att fortsatt utveckla den upplevelsen för dem.

Annons