Ny mångmiljonförlust för jätten: ”Blir fortsatt utmanande”

Tunga siffror för e-handelsjätten.

Det växte i rasande takt under de mest intensiva pandemiåren. Men när inflationen slog till så blev verkligheten en helt annan för BHG Group.

E-handelsjätten visar nu upp både minskad försäljning med 5 procent, till 3,3 miljarder kronor, och en förlust på 43,7 miljoner för det fjärde kvartalet.

Annons

Det fjärde kvartalet var ännu ett tufft kvartal där vi dock känner att våra hårda ansträngningar börjar ge resultat, säger Gustaf Öhrn, vd på BHG Group, i en kommentar.

Koncernen skriver att de bleka siffrorna är en effekt av svagare efterfrågan och en intensiv konkurrenssituation, som sätter press på marginalerna.

"Vi fortsätter agera"

Och ännu verkar man inte se ljuset i tunneln. Särskilt inte när man i samma veva flaggar för att man inte kan göra tillräckliga prishöjningar för att kompensera för inflationen.

Vi bedömer att omvärlden i 2023 blir fortsatt utmanande, framför allt under första halvåret, och vi fortsätter agera på den handlingsplan vi annonserade i tredje kvartalet med fokus på att förbättra lönsamheten och kassaflödet, säger Gustaf Öhrn.

Annons