Ny miljonförlust för krisande kedjan: ”Likviditeten är ansträngd”

Men försäljningen i jämförbara enheter ökade.

Rizzos vara eller icke vara har länge hängt på en skör tråd. Men kedjan jobbar hårt för att få fart på affären igen. Under bolagets fjärde kvartal sjönk förvisso försäljningen från 91,7 till 69,5 miljoner kronor. Men i jämförbara enheter så ökade omsättningen med 28 procent.

Det är ett styrkebesked och en stor eloge till alla medarbetare som trots finansiella utmaningar lyckats varuförsörja butikerna med det mest nödvändiga samtidigt som vi har haft ett stort säljfokus inom affärsområdet Travel. Det är därför extra glädjande att vår starkaste tillväxt kommer från försäljning av resväskor, som stod för 43 procent av den totala omsättningen i det färde kvartalet, skriver Helena Morland, vd på Rizzo Group, i en kommentar.

Annons

Resultatet landade dock återigen på rött, även om det putsades. Förlusten skrevs nämligen till -45,9 miljoner, att jämföra med förra årets -63 miljoner för perioden.

Trots en positiv försäljningsökning så har bolaget en bit kvar när det kommer till ett positivt resultat. Vi saknar fortfarande de finansiella musklerna som krävs för att kunna göra de strategiskt viktiga inköpen samt de satsningar som behövs för att bolaget ska bli lönsamt, konstaterar Helena Morland.

Huvudägaren visar fortsatt tro

I och med att man nu summerat sitt fjärde kvartal har vi också siffrorna för helåret. Där ser vi att omsättningen föll från 329 till 223 miljoner. Och resultatet fick sig en rejäl törn, när förlusten ökade från -64 till -183,8 miljoner.

Likviditeten är fortfarande ansträngd men vår huvudägare försätter visa att de tror på bolaget och stöttar med ytterligare finansiering genom bland annat en kapitaltäckningsgaranti, säger Helena Morland och avslutar:

Kortsiktigt handlar det om att fortsätta jobba hårt för att få upp försäljningen, både i butik och online, samtidigt som vi på sikt behöver hitta fler intäktskällor i form av fler kanaler och nya butiker.

Annons