Ny rapport: Så shoppar vi under Black Friday i år

November – årets största månad för elektronikhandeln.

Drygt varannan konsument planerar att handla på årets Black Friday, enligt ny Svensk Handel-rapport. Och populärast är Black Friday bland yngre. I gruppen vätnas tre av fyra Black Friday-shoppa. Försäljningen väntas i år dessutom öka med 1,5 miljarder kronor, enligt Svensk Handels prognos. Totalt väntas Black Friday omsätta 9 miljarder kronor.

Men samtidigt väntas andelen konsumenter som handlar stanna av. Å andra sidan kommer de planerade inköpsbeloppen att fortsätta öka, enligt rapporten.

Annons

Förra årets Black Friday var präglad av pandemin och restriktioner att inte besöka butiker. Men även det faktum att hushållen, i kölvattnet av pandemin, fortfarande spenderar mindre på resor, hotell och restaurangbesök gynnar handeln, kommenterar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Så mycket som var tredje konsument uppger att de bara ska handla på nätet. Det är dock färre än i fjol då restriktionerna ledde till ännu fler online-köp.

November allt viktigare

Vidare är hemelektronik, kläder och skor de varor som flest planerar att köpa, enligt rapporten. Bland 26-45 åringarna är många även på jakt efter barnartiklar och leksaker. Och så många som 64 procent uppger att de ska köpa julklappar under Black Friday.

För konsumenter med inköpslistorna klara i god tid blir Black Friday ett utmärkt tillfälle att hitta julklapparna till röda prislappar. För handeln innebär det att konsumtion flyttar från december till november. För elektronikhandeln har november numera blivit årets största försäljningsmånad, kommenterar Johan Davidson.

Den vanligaste anledningen till att inte handla under Black Friday är att man redan har det man behöver. Därefter följer ekonomiska- och miljömässiga skäl. Runt en av tio säger att de inte ska handla av miljömässiga skäl – eller att de aldrig rea-shoppar.

Annons