Ny rapport visar på avtagande inflation online

"Största minskningen på 31 månader".

Priserna ökar inte längre utan sjunker inom e-handeln i USA. Det rapporterar Adobe som håller koll på utvecklingen via sitt Digital Price Index (DPI).

Adobe, som har data från 85 av de 100 största näthandlarna i USA, rapporterar alltså att de ser tecken på en avtagande inflation inom just e-handel. Och det drivs på av rea-festerna.

Annons

November månads prisfall på nätet drevs av stora rabatter på bland annat Cyber Monday och Black Friday, men vi ser också tecken på att den allmänna inflationen inom e-handeln håller på att svalna, säger Patrick Brown, ansvarig för growth marketing och insights på Adobe.

Onlinepriserna i USA sjönk 1,9 procent i november i årstakt och med 3,2 procent jämfört med oktober, enligt Adobe.

Det är dock förstås inte alla produktkategorier som visar på minskningar. Till exempel livsmedel online stiger fortfarande i pris.

I kategorier som matvaror och personlig vård, som inte är av kampanjkaraktär, ser vi att prisökningarna sjunker från sina toppar under sensommaren och den tidiga hösten, säger Patrick Brown.

Detta ska vara den tredje månaden i rad som priserna online sjunker på årsbasis. Och tappet i november ska vara det största på 31 månader.

USA:s officiella KPI-statistik för november publiceras den 13 december.

Annons
Annons