Ny storförlust för hajpad kylpåse – trots rusningen till e-handeln

"Starkt beroende av fortsatt finansiering".

Kylpåsen Ifoodbag beskrevs som “världsunik teknik” med “potential att förenkla livet för så många” när den lanserades 2015. Entreprenörerna bakom påsen hade då knutit till sig samarbeten med mat.se och sades sig även vara på gång med avtal med Coop och Ica. Vd:n och grundaren Karl Fallgren spådde att påsarna skulle bli “nästa globala storsuccé”.

LÄS ÄVEN: E-handelsanpassad kylpåse ska hålla maten kall under leverans

Annons

Men Ifoodbag, som var särskilt anpassade för leverans till bilar, tvingades snart att trycka på bromsen. Karl Fallgren lämnade företaget i början av 2018 och kort därefter stod det klart att man drogs med både sviktande försäljning och förluster. 2017 omsatte företaget drygt 630 000 kronor och levererade samtidigt ett rörelseresultat på minus 6,1 miljoner kronor.

Omsatte 330 000 kronor

Bolaget hade då fått klart för sig att påsarna inte klarade att hålla kylan lika väl som man hade förväntat sig, vilket innebar att man fick ägna en tid åt produktutveckling. Den ursprungliga påsen har nu bytts ut mot en pappersbaserad variant och man har även utökat sortimentet med en frysbox.

I samband med pandemin har e-handeln med livsmedel sett en rekordartad utveckling och allt borde alltså ha varit bäddat och klart för en stark tillväxt även hos Ifoodbag. Men så blev det inte riktigt. 2018 hade nettoomsättningen halverats till 291 000 kronor, en siffra som sjönk ytterligare till 264 000 2019. 2020 såg bolaget dock en vändning då omsättningen steg till 330 000 kronor. Men samtidigt innebar året ett rörelseresultat på minus 4,9 miljoner kronor och bolaget har aldrig varit lönsamt.

"Har märkt ett större intresse"

I sitt nya bokslut tar Ifoodbag själva upp den starka e-handelstillväxten och väljer att se den som en möjlighet.

Sedan hösten 2020 har vi märkt ett allt större intresse från handlare att utvärdera Ifoodbags olika erbjudanden, skriver företaget i sin rapport.

Ifoodbag har fortfarande “som målsättning att sätta en ny standard på marknaden för leveranser av kylda och frysta livsmedel till slutkonsument”, men medger att det finns vissa utmaningar.

Bolaget är starkt beroende av fortsatt finansiering under införsäljningsfasen där riskerna primärt är kopplade till tidsutdräkten för att etablera lösningen hos större aktörer på marknaden.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!