Ny svensk startup ska lösa sista milen i e-handeln

Rivstartar med 500 anslutna hushåll.

Hur ska den sista milen, det vill säga den sista leveranssträckan hem till kundens dörr, hanteras så smidigt som möjligt? Det är en fråga som diskuteras flitigt inom svensk e-handel. 

Flera aktörer har lyft fram hemleveranser som det bästa alternativet för att avlasta paketombuden, och nu sällar sig en ny aktör till den skaran. Det handlar om startupen Zesec of Sweden, som grundats av göteborgarna Thomas Rejmell och Björn Olsson, som båda har en bakgrund inom tech och e-handel. 

Annons

Ska kunna användas av alla

Tillsammans har de tagit fram en ny plattform och ett tillhörande digitalt lås som enkelt förklarat ska göra det möjligt att ställa in e-handlade varor i kundens hem, även när kunden inte är hemma. 

Vi har utvecklat plattformen med öppna och standardiserade API:er så att alla detaljhandlare kan använda den, även mindre och lokala företag. Konsumenter behöver i princip bara ha ett digitalt dörrlås och kamera innanför dörren, något vi redan paketerat för att snabba på etableringen, säger Thomas Rejmell, vd för Zesec of Sweden, i ett pressmeddelande.

Duon bakom Zesec of Sweden är medvetna om att deras idé inte är direkt ny, men de menar att leveransmetoden ännu inte har fått något större genomslag. 

LÄS ÄVEN Glue ska lösa paketkaoset med ny leveranstjänst

"Ligger helt rätt i tiden"

Precis som med andra liknande tjänster krävs det att mottagaren har en särskild form av digitalt lås på sin dörr, som leverantören ska kunna öppna med hjälp av en engångskod. Eftersom mottagaren även har en kamera installerad i hallen, ska hon eller han kunna säkerställa att leverantören bara ställer in paketet och sedan lämnar huset eller lägenheten igen. 

Zesec of Sweden kommer inledningsvis att installeras hos 500 av bostadsbolaget Vätterhems hushåll i Jönköping. För att skynda på etableringen har startupen tagit in kapital från investmentbolaget EkapAif. 

Marknaden är enorm och växer med 20 procent per år. Vi tror att Zesec ligger helt rätt i tiden och har stor fördel av att deras lösning är oberoende av hårdvara. Då kan de fungera mot alla e-handlare och synkar bra med trenden kring digitala hemmet. Det stora marknadsgenombrottet kommer nog om 3-5 år beroende på olika faktorer så det är en långsiktig satsning vi gör, säger Henrik Jerner, vd på EkapAif.

Annons
Annons