I en tid då unga konsumenter förhåller sig alltmer kritiska till traditionell reklam, har sociala medier som TikTok blivit en central arena för produktrekommendationer och köpinspiration. Med detta som bakgrund lanserar Verkkokauppa.com nu en experimentell kampanj som bokstavligen sätter ett pengavärde på synlighet i sociala medier.
Under kampanjperioden, 18 augusti till 6 september 2025, kan kunder skapa och publicera en TikTok-video där Verkkokauppa.com omnämns och taggas. Antalet visningar som videon samlar på sig avgör sedan värdet på den produkt kunden kan hämta ut i företagets varuhus på Busholmen, Helsingfors, den 6 september.
Synlighet på sociala medier har ett värde, bokstavligt talat. Vi reagerar inte bara på en förändring i konsumentbeteendet, utan vi vill vara med och forma det, säger Suvituuli Tuukkanen, marknadsföringschef på Verkkokauppa.com.
Från visningar till produkter
Konceptet, som kallas "TikTok Viral Payback", innebär att ju fler visningar en video får, desto värdefullare produkt kan kreatören göra anspråk på. Enligt kampanjsidan kan så lite som 200 visningar räcka för att kvalificera sig för en enklare produkt. För topprodukterna behövs dock minst en halv miljon visningar.
Bland de tillgängliga produkterna finns ett begränsat antal eftertraktade varor som iPhone 16 Pro, en 43” TV och Sony-hörlurar. Produkterna delas ut enligt först till kvarn-principen under ett specifikt event i Helsingforsbutiken.
Konsumenter har idag sina egna publiker, sitt inflytande och sina nätverk. De är inte längre bara en målgrupp, utan mediakanaler i sig själva. Vi frågar nu rakt ut: tänk om den synligheten hade verklig köpkraft? säger Suvituuli Tuukkanen.
LÄS ÄVEN: Miljonsuccé på TikTok blev en mardröm