Nya besked: Näthandeln ökade under Black Friday

Betaljätten ger ut sitt facit.

I går så meddelade Svea och Prisjakt att hela Black Friday-perioden visade röda siffror. Detta inkluderade dock all handel, fysisk och digital. Nu meddelar Klarna att näthandeln ökade, enligt deras siffror.

LÄS ÄVEN: Röda siffror: “Black Friday och Black Month backar”

Annons

Och det är en ganska respektabel ökning som Klarna har observerat. Fredagen ska nämligen ha vuxit med 6 procent jämfört med Black Friday 2021. Detta från starka jämförelsesiffror på grund av pandemin.

Måndag till och med fredag rapporteras också ha ökat med 2 procent, jämfört med samma period i fjol.

Veckans siffror tyder på att Black Week och i synnerhet Black Friday fortsätter vara köpstarka dagar, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Det kan dock bli mycket lugnare framöver, eftersom många ska ha betat av sina julklappsinköp under Black Friday.

I år ser vi en högre prismedvetenhet hos svenska konsumenter som insett fördelarna med att koncentrera sina planerade inköp till veckan för att spara pengar, inte minst julklappar. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Friday och att ungefär lika många planerat att göra inköp till sig själva som till nära och kära, säger Carl Lindahl.

Klarna sägs hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige. Deras siffror borde alltså vara ganska representativa för e-handeln i stort.

Annons