Nya draget: E-handelsjätten Shein öppnar sin första fysiska butik

Efter en rad popup-butiker tar nu det kinesiska undret nästa kliv.

Kinesiska modekedjan Shein har gjort megasuccé online på kort tid. Och nu öppnar handlaren sin första permanenta fysiska butik i Tokyo, rapporterar Reuters.

Men det blir en fygital upplevelse. Det är alltså fråga om en mix av digitala och fysiska inslag i butiken. För att genomföra sina köp så mobilskannar kunderna av QR-koder, som visningsplaggen försetts med. Därefter hamnar kunden i Sheins app-checkout. Kläderna levereras sedan hem till kundens dörr. Butiken öppnar den 13 november.

Annons

Tiktok banade väg

Shein har dock öppnat en rad popup-butiker genom åren, bland annat i Stockholm, Rom, Berlin och Paris.

E-handelsundret Shein inledde sitt segertåg på Tiktok. Där har bolaget marknadsfört sig i otaliga Tiktok-klipp. Man har där även åstadkommit en mycket sofistikerad form av målgruppsanpassning, vilket eldat på försäljningen ytterligare.

Högre värdering än H&M

Priserna per plagg ligger i regel på mellan på 100 och 300 kronor. Shein bjuder även på frakten för inköp på minst 300 kronor.

I somras stod det klart att e-handelsjätten, som grundades redan 2008, hade högre värdering än H&M och Zara tillsammans. Värderingen ligger i dag på drygt motsvarande 100 miljarder dollar. Största marknaden är för närvarande USA, men alla kläder tillverkas i Kina.

Annons