Search
Close this search box.
ANNONS

Nykomlingen växte i raketfart - nu lägger de ned: "På obestånd"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Röda siffror, fallande betyg och en räddningsaktion som inte gick hem.

ANNONS

I februari rapporterade vi om e-handlaren Campingaffären.se, som kom från ingenstans och lyckades omsätta nio miljoner på åtta månader. I inledningen var affären dessutom lönsam.

Vi noterade dock att det fanns lite friktion från en del kunder, vilket avspeglade sig i omdömen på Trustpilot där positiva utlåtanden samsades med en del besvikna sådana. Under sommaren och hösten hände dock något och snittbetyget föll brant, ned till två av fem stjärnor.

Flera kunder hörde dessutom av sig till oss på Ehandel och berättade om uteblivna varor, inga svar från kundtjänst och felaktiga lagersaldon. Men inte bara det. Bolaget hade via mail dragit igång vad som såg ut som ett försök till en räddningsaktion: En crowdfundingkampanj, som skulle inbringa minst tre miljoner kronor - med en mycket kort deadline. Vi hörde därför av oss till grundarna för att se vad som hänt sedan vi talades vid senast, varför kunder inte fått sina varor och hur det egentligen stod till med ekonomin i bolaget.

Beskedet vi fick var att man behövde kunna möta tillväxten och att man därför startat kampanjen, medan man också förde diskussioner med investerare. Däremot var ingenting klart. Samtidigt drogs man numer med röda siffror.

Vi har gjort allt grovjobb med uppbyggnaden av sidan och marknadsfört oss väldigt tungt. Vår bruttoförsäljning har ökat till 18 miljoner kronor, så tillväxten är helt okej får vi väl ändå säga. Men för att vända det till positiva siffror, så behövs det mer kapital in i bolaget, skriver en av medgrundarna till Ehandel.

"Inte haft något val"

Det verkar man dock inte ha fått tag i. När vi hör av oss för ytterligare uppföljning får vi nämligen ett vändande mail väldigt snabbt med beskedet att bolaget tvingats lägga ned verksamheten.

Tack för ert meddelande. Campingaffären har tyvärr hamnat i ekonomiskt obestånd. Har ni valt att betala via Paypal eller Klarna ber vi er vända er dit. Har ni gjort kortbetalning så får vi återkomma i dessa ärenden, står det att läsa.

Man skriver också att omvärldssituationen gjort det omöjligt att driva företaget vidare.

Campingaffären har verkligen gjort allt som funnits att göra för att inte hamna i denna situation. Men på grund av rådande lågkonjunktur i Sverige så har vi inte haft något val tyvärr. Vi har verkligen jobbat dag och natt alla dagar i veckan för att driva verksamheten vidare då vi vet att nästan alla kunder har varit mycket positiva till vår satsning. Nu när världsläget är helt annorlunda jämfört med bara åtta till tolv månader sedan, så svänger det kraftigt för många företag i Sverige, vilket är väldigt olyckligt. Just nu är det inte ett sunt företagsklimat i Sverige, så därav har vi hamnat i denna tråkiga situation.

Webbshoppen har redan plockats ned, liksom företagets närvaro på sociala medier. I samma veva som man kastat in handduken utesluter man dock inte en återkomst i framtiden.

Vi hoppas att vi kommer tillbaka senare för att göra det svenska campinglivet underbart igen, avslutar de mailet.

Dela artikeln: