Nytt försäljningsrekord för Proteinbolaget: “Stor framgång”

Intar nytt land.

Under 2022 så vände Proteinbolaget från en förlust till vinst samtidigt som omsättningen steg till 230 miljoner kronor. Bolaget har sedan dess presenterat fler framgångar, exempelvis en lyckad lansering i Finland. Man har även satt ett mål om att omsätta en halv miljard 2025.

Så hur går det? Bolagets siffror har nu trillat in för 2023 och det ser bra ut. Tillväxten är något lägre än tidigare år men försäljningen stiger till 268 miljoner kronor.

Annons

Företaget har haft stor framgång med det egna varumärket GAAM som inte bara haft en positiv tillväxt inom den egna e-handeln utan också nu finns tillgängligt inom dagligvaruhandel och servicehandel i Sverige och Finland. Företaget har, i likhet med resten av marknaden, under året drabbats av kostnadsökningar inom samtliga produktkategorier. Den höga kostnadsinflationen har lett till att företaget tvingats höja försäljningspriserna för att i möjligast mån kompensera för de ökade kostnaderna, skriver företaget i årsredovisningen.

Trots att man under året fortsatt att prioritera tillväxt och att fånga upp nya kunder så har företaget ändå lyckats förbättra lönsamheten. Rörelseresultatet går nämligen från 220 000 kronor (2022) till 1,34 miljoner kronor i fjol. Detta kan även ses i jämförelse med 2021 då bolaget gick back med -2,6 miljoner.

I Finland ska Proteinbolaget fortsatt att göra stora lönsamhetsförbättringar vilket har påverkat resultatet positivt under 2023.

Företaget står inför fortsatt tillväxt genom internationalisering med omnikanal-struktur och stark expansion av egna varumärken. Potentiella risker och osäkerheter framåt ligger i att hantera inflationen och osäkerheter i världen, skriver man.

Proteinbolaget avslöjar samtidigt att man nu är igång i ytterligare ett av våra grannländer.

Under sista kvartalet 2023 registrerade företaget ett NUF i Norge. Verksamheten i Norge startade först i januari 2024, skriver företaget.

I artikeln nedan kan du läsa vår uppföljning där vd:n Mårten Åkesson berättar om förra årets framgångar.

LÄS ÄVEN: Proteinbolaget om nya satsningen: “Har redan betalat av sig”

Annons

Annons