Search
Close this search box.
ANNONS

Nytt ras för Daniel Wellington - som gör rekordförlust

Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Nya affärsmodellen kommer att vända förlusttrenden".

ANNONS

Klockföretaget Daniel Wellington har plågats av dalande försäljning och tilltagande förluster sedan 2019. Och inte gick det mycket bättre i fjol. Enligt JFT Holdings bokslut, Daniel Wellingtons koncernbolag, landade omsättningen på 1,7 miljarder kronor under 2022. Ett rejält tapp från 2,2 miljarder kronor föregående år, det rapporterar Breakit.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington byter VD – och bolaget kan bli uppköpt

Inte ser det mycket bättre ut på sista raden. Klockjätten, grundat av Filip Tysander, gör en brakförlust på 428 miljoner kronor. Att jämföra med minusresultatet på 264 miljoner 2021.

Omställningen som vi har gått igenom har inneburit höga, men nödvändiga, engångskostnader relaterade till butiker och lokala kontor, säger bolagets vd Tianhao Liu i en kommentar till Breakit.

Ny affärsmodell

Det ser alltså fortsatt tungt ut för klockjätten, som för bara några år sedan skördade framgångar i form av miljardomsättningar och massiva vinster.

Enligt det senaste bokslutet ska Daniel Wellington ha "säkrat ett lån för att kunna fortsätta ta verksamheten mot tillväxt". Och Tianhao Liu, ny vd sedan årskiftet, säger att bolaget sedan en tid tillbaka påbörjat en omställning som man hoppas ska kunna vända skutan.

Vi går från en direct-to-consumer-modell där vi själva äger eller driver säljkanalerna till att istället göra detta med våra lokala distributörer på respektive deras marknader. Det gör att våra egna intäkter, men också kostnader, är lägre för varje såld produkt. Den här nya affärsmodellen kommer att vända förlusttrenden.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington gör om e-handeln – flyttar allt till en plattform

Dela artikeln: