Produktförsäljningen når nya höjder
Produktkategorin på nätet hade ett starkt år och ökade med hela 33 procent jämfört med 2023. Svenskarna spenderade totalt 164,1 miljarder kronor på produkter online, vilket är betydligt mer än det tidigare rekordåret 2020. De mest populära varorna att handla online var apoteksvaror och kläder, följt av skönhetsprodukter och matvaror.
Samtidigt som de inhemska webbutikerna fick ett uppsving efter några tuffa år, ökade även handeln från utländska aktörer kraftigt.
Det är otroligt skönt att svenska webbutiker fått fart under fötterna efter flera år med stora utmaningar. Men även om svenskarna shoppade produkter mer än någonsin på nätet så tillfaller en hel del av intäkterna utländska aktörer så som Temu och Shein, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, och fortsätter:
Detta är ett stort problem för våra inhemska webbutiker eftersom konkurrensen inte sker på lika villkor. Kanske kan vi hoppas på en jämnare spelplan framöver nu när exempelvis Svensk Handel, politiker och den europeiska unionen driver frågan om en rättvis konkurrens.
Resandet minskade kraftigt
Efter flera år av stark återhämtning efter pandemin, minskade resekategorin kraftigt under 2024. Spenderingen sjönk från 137 miljarder kronor 2023 till 97 miljarder kronor 2024.
Sannolikt är detta en effekt av att svenskarna hade en tunnare plånbok under framför allt första halvan av året. Inflationen och räntekostnader var påfrestande för ekonomin och kronan var låg då, så därför har många dragit ner på resandet, säger Patrik Müller.
De vanligaste köpen inom resekategorin var parkering och biljetter för kollektivtrafik.
Streaming mättat
Tjänstekategorin ökade marginellt med två procent till 54,2 miljarder kronor. Streamingtjänster var det vanligaste köpet, men kategorin som helhet tycks vara mättad och minskar något.
Siffrorna kommer från E-handelsrapport Sverige 2024, baserad på intervjuer med 2 600 svenska nätshoppare.