Search
Close this search box.
ANNONS

Nytt starkt kvartal av Lyko - ökar kraftigt i Europa

Rickard Lyko, vd på Lyko
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Fortsätter vår kraftiga tillväxt".

ANNONS

Det är minst sagt full kräm på Lyko. Skönhetsbolaget har radat upp starka kvartalsrapporter under 2023, och siffrorna för årets tredje kvartal är inget undantag.

LÄS ÄVEN: Nytt succékvartal för Lyko – ökade med 112 miljoner

E-handlaren kan nämligen stoltsera med en tillväxt på 25,7 procent under perioden. Något som innebär att omsättningen landade på 705,1 miljoner kronor under årets tredje kvartal. Att jämföra med 560,8 miljoner i fjol.

Vi fortsätter vår kraftiga tillväxt och förbättrar lönsamheten i våra största marknader, samtidigt som vi investerar i och förbereder Europa-marknaderna för att växla upp, säger bolagets vd Rickard Lyko i en kommentar.

Ökar i Europa

Ebit-resultatet sjunker däremot något från fjolårets 24,5 till 20,1 miljoner kronor. Vilket bland annat ska bero på investeringar i marknadsföring och infrastruktur.

Resultatet av dessa investeringar är vi övertygade om att vi kommer få se framöver och vårt långsiktiga mål, att bli top of mind inom skönhet i alla våra marknader ligger självklart kvar. Vi har bland annat sett en möjlighet att ta marknadsandelar i Danmark, där vi under kvartalet, för första gången investerat i bred media, kommenterar Rickard Lyko.

Samtidigt fortsätter Lyko att växa snabbt ute i Europa där bolaget sett en tillväxt på över 50 procent under kvartalet. Och särskilt ett land sticker ut.

Försäljningstillväxten i Finland fortsätter att öka och summerades till 140 procent i kvartalet. Kunderna fortsätter att strömma till flaggskeppsbutiken i Helsingfors och vi ser att varumärkeskännedomen fortsätter öka kraftigt i målgruppen.

Flaggskepp i Stockholm,

Nu väntar högsäsong för skönhetsjätten och den 11 november, lagom till det att julhandeln drar igång, öppnar Lyko nästa flaggskeppsbutik. Den här gången i centrala Stockholm.

Butiksöppningen blir starten på årets peak-period och hela organisationen är nu på tå för att lyckas med de sista förberedelserna inför black week och julhandeln, säger Rickard Lyko.

LÄS ÄVEN: Lyko öppnar flaggskeppsbutik i Stockholm: ”Största någonsin”

Dela artikeln: