Nytt varumärke ska göra Rugvista störst i Europa: ”Spännande”

Rugvista vill bli nästa e-commerce player i Europa.

Rugvistas nya satsning, med ett subvarumärke, har fått en flygande start. En strategisk översyn visade att det fanns en potentiell målgrupp som Rugvista ännu inte hade nått.

Vi kallar dem för "First home makers". Alltså de som flyttar ihop i tidig ålder, eller som precis fått sitt första barn, säger Michael Lindskog, vd Rugvista.

Annons

Subvarumärket smyglanserade vid årsskiftet, men marknadsföringen online har kommit igång först nu.

Vi har 400 produkter under vårt nya varumärke. Redan dagen efter lanseringen såg vi att produkterna mottogs positivt av den nya målgruppen.

"Tror mycket på det här"

Rugvista omsatte 705 miljoner kronor 2021. Det var ett bra år för Rugvista, som hade en organisk tillväxt på 34 procent på topline.

Vi hade en justerad ebit på 138 och drygt 19 i marginal ebit, så vi är nöjda med förra året.

Hur stor andel av omsättningen som det nya subvarumärket är tänkt att stå för vill inte Michael Lindskog kommentera i nuläget.

Vi har ett estimat inhouse, men det kan vi inte gå ut med ännu. Men vi tror mycket på det här.

Michel Lindskog tillträdde som vd 2019, han har en gedigen bakgrund från retail, bland annat som Nordenchef hos Zalando. En tidig roll inom retailkarrären hade han hos Tommy Hilfiger där han ansvarade för deras kvinnliga underklädeskollektion.

Risken med lägre pris

Målet för Rugvista är att ta en ledande roll i Europa inom sin vertikal.

Annons

Vi vill bli "the next e-commerce player i Europa", vi ser en möjlighet och förhoppning om att ta den ledande rollen inom vår vertikal.

Michael Lindskog berättar att mer spännande produktlanseringar är på gång.

Under Covid har vi haft svårt att resa. Vi kunde inte besöka våra leverantörer på samma sätt som vi kan nu, så inom kort kommer det nya spännande produkter.

Finns det risk för att Rugvistas kvalitetsstämpel naggas i kanten när ni lanserar ett billigare sortiment? 

Visst finns det, det men i vårt fall handlar det mycket om hur man positionerar sig och hur tydlig man är mot kunden. Det gäller att tala om vad som skiljer mellan produkterna, säger Michael Lindskog.

Annons