ANNONS

Omsätter 2,8 miljarder – men kunderna minskar

Gavin O'Dowd, vd
Svenska sajten klar på ny plattform.

Haypp Group har presenterat en kvartalsrapport där händelserna på den amerikanska marknaden stod i centrum. Efter en utmanande period är varumärket Zyn nu tillbaka i e-handlarens amerikanska sortiment. Koncernchefen Gavin O'Dowd lyfter fram detta som en hörnsten för bolagets strategi.

ANNONS

Återlanseringen av Zyn i USA, utvecklingen på den amerikanska marknaden samt bruttomarginalexpansion stärker vår grund för tillväxt, säger han.

Den tidigare bristen på Zyn har dock lämnat spår i siffrorna. Growth-segmentet, som innefattar USA, såg en minskning i omsättning med 14 procent under det tredje kvartalet.

Även det totala antalet aktiva kunder för koncernen minskade till 574 000, jämfört med 618 000 föregående år, vilket rapporten delvis förklarar med just Zyn-bristen.

För hela koncernen landade omsättningen under kvartalet på cirka 952 miljoner kronor, en ökning med 0,8 procent. Rörelseresultatet fick sig däremot en törn och landade på 6,2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 12,4 miljoner kronor samma period förra året.

En förklaring till detta ska vara en juridisk förlikning i San Francisco, som resulterade i en kostnad på 17 miljoner kronor under kvartalet. Trots den pressade vinsten och de amerikanska utmaningarna ökade bolagets bruttomarginal till 18,8 procent, jämfört med 14,3 procent föregående år.

Sett över årets första nio månader uppgick omsättningen till nära 2,8 miljarder kronor. Rörelseresultatet för denna period var 54,4 miljoner kronor.

Strategiska förändringar

Under kvartalet har Haypp Group även genomfört andra viktiga förändringar.

Bolaget kommer att avsluta försäljningen av nikotin-vape och heat-not-burn-produkter i Storbritannien under det fjärde kvartalet. I rapporten skriver koncernen att man "ser fram emot en framtid där brittiska lagstiftningen tillämpas konsekvent för alla marknadsaktörer, vilket skapar rättvisa konkurrensvillkor".

En direkt positiv effekt av beslutet väntas bli ett "stärkt marknadsfokus". Detta ska förbättra möjligheterna att konkurrera på den snabbt växande brittiska onlinemarknaden för nikotinpåsar, där företaget ser en fortsatt stark utveckling.

Samtidigt har en omfattande modernisering av företagets tekniska infrastruktur närmat sig sitt slutförande.

Den största svenska e-handelssajten flyttades nämligen under kvartalet över till en ny e-handelsplattform. Detta är en del av ett större projekt där bolaget under två år har implementerat ett nytt globalt ERP-system och ett integrationslager.

Enligt Haypp Group ska detta "skapa förutsättningar för snabbare, mer flexibel och effektiv framtida tillväxt". Nu återstår endast två mindre sajter att flytta över under 2025.

Gällande den viktiga återlanseringen i USA menar Gavin O'Dowd att effekterna ännu inte har visat sig fullt ut.

Fördelarna med Zyns återlansering väntas realiseras under det fjärde kvartalet 2025, med tidiga positiva indikationer, avslutar han.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se