Omsätter 70 miljoner – nu ska hon ta e-handeln till nästa nivå

"Något vi har längtat efter och jobbat hårt för".

Influencern och stylisten Petra Tungården har gjort succé med sina klänningar, och hennes modevarumärke Adoore kan inte räknas som något annat än en framgångssaga. Bolaget som grundades 2017 har vuxit i rask takt och gör det med vinst på sista raden, år efter år.

Under 2022 omsatte bolaget drygt 68,5 miljoner kronor med en vinst på strax över 11 miljoner. En rejäl ökning från föregående år då omsättningen landade på 38,8 miljoner, med en vinst på över 14 miljoner kronor.

Annons

Vi har gått från att ha stått och packat klänningar i en källarlokal till att nu finnas tillgängligt över hela Europa och USA. Jag älskar att få kvinnor att känna sig som den bästa versionen av sig själv och det finns ingen bättre känsla än att se ett kompisgäng fira midsommar i våra klänningar, kommenterar Petra Tungården.

Ny onlinesatsning

Tidigare i år klev Petra ner från vd-posten till förmån för Amanda Bukowski, tidigare global marknads- och kommunikationschef på H&M Beauty.

Tungården axlar nu istället rollen som kreativ chef, men även om hennes största fokus ligger på att designa nya kreationer, så har hon ett finger med när det gäller utvecklingen av e-handeln. Och där händer det nu en hel del nytt.

Förutom att nätbutiken fått ett ansiktslyft, har man även underlättat arbetet för en fortsatt geografisk expansion. Prio ett i den nya onlinesatsningen har enligt Tungården hela tiden varit kundresan, och att säkerställa att kunder hittar det de söker på ett snabbt och smidigt sätt. Man har även lagt fokus på att öka hastigheten på sidan för att förbättra kundupplevelsen.

Ett annat område vi har prioriterat är produktsidorna där vi har lagt till rörligt material och tydliggjort våra storleksguider. Sen har vi självklart gjort hela upplevelsen mer premium med mer “editorialkänsla” på hela sajten, kommenterar Petra Tungården.

Nyckeltal över förväntan

Tidigare har Adoore använt sig expansiva butiker på Shopify Plus men nu har man bytt strategi för att centralisera allt med hjälp av Shopify Markets. Ett verktyg som hjälper företag att optimera och hantera internationella marknader från en och samma butik. Något man gjort i samarbete med Panagora.

Tillsammans med Adoore har vi skapat en fin balans mellan varumärkesupplevelse och ecommerce utan att behöva ge avkall på sidans hastighet och de parametrar som exempelvis Google Lighthouse mäter. Detta gör att vi skapar bästa möjliga förutsättningar för att både få organisk trafik från världens alla hörn samt maximera chansen att ge dem en bra och snabb upplevelse som skapar konvertering när de väl besöker sajten, kommenterar Moon-Suck Song, vd för Panagora.

Båda parter är så här långt nöjda med resultatet. Förutom nyckeltal som är över förväntan och bra feedback från kunderna, så märker man också av en lägre bounce rate på sajten

Annons

Det här är något vi har längtat efter och jobbat hårt för. Jag hoppas självklart att ännu fler kunder ska upptäcka Adoore och bli inspirerade av våra kläder, kommenterar Petra Tungården.

Annons