Omställningen ger resultat – Nelly vänder till vinst

"Transformationsarbetet börjar ge effekt".

E-handelsbolaget Nelly Group rapporterar idag sina siffror för årets andra kvartal. Omsättningen under perioden uppgick till 289 miljoner kronor. Ett tapp på 15 procent jämfört med 339 miljoner för andra kvartalet i fjol.

LÄS ÄVEN: Nellys emission övertecknad – fyller på med nya miljoner: ”Nöjda”

Annons

Sjunkande försäljning till trots vänder e-handlaren till vinst. Rörelseresultatet för kvartalet landade på 7,7 miljoner kronor. En klar förbättring från förra årets -18,5 miljoner.

Det omfattande transformationsarbete som inleddes förra året börjar nu ge effekt, med tydliga första tecken på förbättringar i rätt riktning. Vi noterade under kvartalet positiva effekter av det sortimentsarbete som under det senaste året har varit en stor del av vår omställningsresa, skriver tillförordnade vd:n Helena Karlinder-Östlundh i delårsrapporten.

Sänker kostnaderna

Nelly brottades med röda siffror under 2022 och genomförde i våras en företrädesemission som tillförde bolaget cirka 53 miljoner kronor.

Syftet med emissionen var att säkerställa likviditet och skapa förutsättningar för Nellys fortsatta omställning mot lönsamhet. Något som verkar ge resultat.

Redan under årets första kvartal märktes effekterna av en förbättrad kostnadskontroll inom flera områden i bolaget och denna trend fortsatte även under andra kvartalet, kommenterar Helena Karlinder-Östlundh och fortsätter:

Vi sänkte våra löpande kostnader inom lager- och logistikverksamheten och såg framför allt tydligt minskade marknadsförings- och personalkostnader jämfört med föregående år.

Annons