ANNONS

De trotsar tuffa tider – vänder till vinst: "Tvingas söka effektiviseringar"

Magnus Lindgren och företagets Youtube-kanal
"Gick igenom alla kostnadsposter".

Sport- och livsstilshandlaren Ongoal, med säte i Malmö, presenterar ett starkt resultat för räkenskapsåret 2024. Företaget bibehöll i stort sett sin omsättning på 22,5 miljoner kronor, en marginell minskning jämfört med 22,7 miljoner kronor föregående år. Den stora nyheten är dock på sista raden, där bolaget vände en förlust på en halv miljon kronor till en vinst på 422 000 kronor 2024. Soliditeten i bolaget har också stärkts avsevärt, från 5 till 15 procent.

LÄS ÄVEN: Snabbväxaren nära 20 miljoner - men gjorde svettig förlust

Enligt Magnus Lindgren, medgrundare och COO på Ongoal, var målet för året tydligt: att återigen bli lönsamma. Företaget har visat upp förluster både 2022 och 2023.

ANNONS

Vårt mål var att visa svarta siffror, utan att tappa för mycket i omsättning, vilket vi lyckades med, säger han till Ehandel.se.

"Tuffa tider är tuffa tider"

Vägen tillbaka till lönsamhet har gått via en noggrann genomgång av verksamhetens alla delar.

Tuffa tider är tuffa tider. En fördel med tuffare tider är dock att man tvingas söka efter effektiviseringar i verksamheten. Vi gick under året igenom alla kostnadsposter och minskade där vi kunde, och optimerade där vi hade möjlighet att optimera, förklarar Magnus Lindgren.

I bokslutet syns detta bland annat genom minskade kostnader för handelsvaror och övriga externa kostnader.

Ny lovande kategori

Den tidigare snabba tillväxten för Ongoal drevs till stor del av den boomande padelmarknaden. Även om marknaden har mognat är padel fortfarande den viktigaste kategorin för företaget.

Padel är fortfarande den kategori som genererar mest hos oss. Vi är en av de största padelspecialisterna i Sverige, säger Magnus Lindgren.

För att minska sårbarheten och bredda sitt erbjudande har Ongoal även satsat på andra sporter.

Utöver padeln är innebandyn även en stabil kategori för oss där vi ser tillväxtmöjligheter framåt. Dessutom har vi adderat tennis som kategori, vilket startat mycket lovande.

Siktar på tillväxt 2026

Med ett mer osäkert makroekonomiskt läge har Ongoal skiftat fokus från snabb tillväxt till att bygga en stabil och lönsam grund. Siktet är inställt på framtiden.

Givet dagens makroekonomiska läge har vi i år samma mål som för 2024. Vi vill vidmakthålla en stabil grund inför 2026, som vi ser som ett tillväxtår för oss. Förhoppningsvis är även omvärldsfaktorerna bättre då, säger Magnus Lindgren.

För att stärka sin position och synlighet har bolaget i år startat en egen Youtube-kanal inom padel.

Vi vill skapa ännu mer content som ger värde till våra följare och passa på att öka vår synlighet ytterligare.

Idag finns Ongoal på fyra huvudmarknader: Sverige, Danmark, Norge och Finland. Planen är att fortsätta växa i grannländerna.

Vi ser stor potential i våra grannländer och kommer därför förstärka vår närvaro där framåt för att ta ytterligare marknadsandelar, avslutar Magnus Lindgren.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se