ANNONS

Online Brands e-handel rusar – ”full effekt 2026”

Magnus Skoglund
Kraftigt omsättningslyft för e-handelsgruppen.

E-handelskoncernen Online Brands ökar omsättningen med över 35 procent i det tredje kvartalet, drivet av stark tillväxt i den egna näthandeln och förvärv. Resultatmarginalen sjönk dock något, vilket företagets vd Magnus Skoglund förklarar med integrationsarbete och mixen av nya bolag.

ANNONS

Online Brands, som bland annat äger Trendcarpet, Isbjörn of Sweden och nyligen förvärvade Tanrevel, redovisar en nettoomsättning på 122,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2025. Detta motsvarar en tillväxt på 35,6 procent jämfört med samma period föregående år.

Den organiska tillväxten uppgick till 7,7 procent, men det är framför allt den egna e-handeln som driver siffrorna uppåt. Omsättningen i den egna e-handeln ökade med cirka 43,1 procent till 95,5 miljoner kronor.

Resultatet på EBITA-nivå landade på 10,5 miljoner kronor, en marginell minskning från 11 miljoner i fjol. Detta innebar att EBITA-marginalen sjönk från 12,2 procent till 8,5 procent.

"Ser tydliga effekter"

Magnus Skoglund lyfter fram det pågående arbetet med samordning och effektivisering som inleddes under andra kvartalet.

Arbetet har löpt vidare med hög intensitet under Q3, och vi ser nu tydliga effekter i att våra insatser ger resultat. Implementering av nya system och plattformar, samordning av centrala funktioner samt optimering av logistik-, marknads- och inköpsflöden har successivt stärkt vår operationella effektivitet, skriver Magnus Skoglund.

Att marginalen sjunker jämfört med föregående år förklaras enligt Skoglund av att de nyförvärvade bolagen – Getcamping, Reforma och Tanrevel – inledningsvis har en lägre lönsamhet än koncernsnittet. Även säsongsvariationer hos de nya bolagen har påverkat resultatet i kvartalet.

Full effekt väntas 2026

Under kvartalet slutfördes förvärvet av skönhetsbolaget Tanrevel, vilket innebar att investmentbolaget Qarlbo klev in som ny ägare i Online Brands. Integrationen av Tanrevel pågår nu parallellt med övriga effektiviseringsåtgärder.

Magnus Skoglund bedömer att arbetet kommer att ge fullt utslag på sista raden först under nästa år.

EBITA kommer också efter ett Q2 präglat av omställningskostnader och lägre resultat - tillbaka till föregående års nivåer även om den fulla resultateffekten kommer att realiseras under 2026. Då har samtliga bolag integrerats fullt ut och kostnadssynergierna kan tillvaratas, skriver han.

Inför årets avslutning, som historiskt är koncernens viktigaste period, uttrycker VD:n tillförsikt.

Vi går nu in i årets starkaste period med god beredskap och ett starkt sortiment i våra bolag.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se