Liknar Google Shopping
Visuellt påminner upplevelsen om Google Shopping. När en användare klickar på en produkt visas en sidopanel med mer information, köpalternativ från olika återförsäljare, samt sammanfattade recensioner från källor som återförsäljarsidor, publicister och onlineforum.
En viktig skillnad mot Google är att OpenAI i nuläget hävdar att produktplaceringarna är organiska.
De är inte annonser. De är inte sponsrade, säger Adam Fry, produktansvarig för ChatGPT Search på OpenAI, till Wired.
Företaget uppger också att de inte tar emot någon provision eller "kickback" för köp som görs via länkarna. Detta bekräftas av den svenske SEO-experten Pontus Vippelius i ett blogginlägg:
OpenAI har tydligt meddelat att företaget inte får några kickbacks eller provisioner från köp som genomförs via deras länkar.
Trots detta har OpenAI:s VD Sam Altman nyligen öppnat för "smakfull" annonsering i framtiden, eventuellt genom affiliatelänkar där OpenAI får en del av försäljningen, men utan att sälja prioriterad placering i sökresultaten.
Personalisering med minne
Funktionen använder information från användarens konversationer för att ge mer relevanta förslag. Snart kommer den även att integreras med ChatGPT:s minnesfunktion för betalande Plus- och Pro-användare, vilket möjliggör ännu djupare personalisering baserat på tidigare interaktioner. Pontus Vippelius noterar dock en viktig begränsning:
Dock gäller inte minnesfunktionerna i EU, Storbritannien, Schweiz, Norge, Island och Liechtenstein på grund av lokala lagar kring dataskydd.
Snabbare och mer användarstyrd
Den nya shoppingfunktionen bygger vidare på OpenAI:s tidigare experiment med AI-agenter för shopping ("Operator"), men är betydligt snabbare och mer interaktiv. Istället för att vänta på att en agent ska skanna webben får användaren direkta svar. Vippelius kommenterar att målet är tydligt:
Genom att kombinera AI:s kapacitet att förstå naturligt språk med direkt tillgång till shoppingdata vill OpenAI skapa en högklassig shoppingmotor.
Vissa utmaningar
Lanseringen ses som ett strategiskt drag för att kapitalisera på den snabbt växande användningen av ChatGPT för sökningar – enligt OpenAI gjordes över en miljard webbsökningar i tjänsten bara under den senaste veckan.
Samtidigt finns utmaningar kvar. Tester utförda av The Verge visade att AI:n kunde ge felaktig information om ännu ej lanserade produkter, vilket understryker vikten av att användare fortfarande behöver vara källkritiska.
Nyheten kommer i samband med att det hittats kopplingar till den globala e-handelsplattformen Shopify i ChatGPT:s kod, något Ehandel.se skrev om igår.