Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Över hälften av B2B-företagen saknar helt e-handel

Över hälften av B2B-företagen saknar helt e-handel
Thomas Svensson, Partner & Integration manager Svea Ekonomi
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ointresset är förvånande".

ANNONS

De senaste åren har det pratats en hel del om att B2B kommer att bli nästa stora område inom svensk e-handel. Och när onlineförsäljningen företag emellan tar fart på riktigt, väntas förstås hela e-handeln ta ett ordentligt kliv framåt.

LÄS ÄVEN: Hur går det egentligen för B2B på nätet?

Nu ser det dock ut som att det kan dröja ett tag. I alla fall om man ska döma av den nya rapporten "B2B och e-handel 2018", som har satts ihop av Svea Ekonomi. Enligt den uppger över hälften av de svenska B2B-företagen att de inte har någon digital försäljning alls. Dessutom uppger lika många att de inte har något intresse av att börja med e-handel.

"Löper stor risk att bli omkörda"

Det sistnämnda kan tyckas lite märkligt med tanke på att sex av tio företag samtidigt tror att den digitala försäljningen till företagskunder kommer att öka de kommande åren.

- Ointresset för digital B2B-handel är förvånande med tanke på hur mycket det pratas och skrivs om digital försäljning inom B2B-segmentet. De företag som säger nej till förändring löper stor risk att bli omkörda av konkurrenterna och nya aktörer, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi, i ett pressmeddelande.

Många av de företag som inte arbetar med e-handel uppgav ofta som anledning att digital försäljning inte passade deras erbjudanden, alternativt att det inte passade deras kunder.

En fjärdedel har "någon form" av e-handel

Bland ljusglimtarna för de som förespråkar e-handel, kom det dock fram att 26 procent säljer digitalt i någon form och att 21 procent funderar på att börja med digital försäljning.

- Vår erfarenhet på Svea Ekonomi är att det alltid går att göra en digital affär, även om inte hela kedjan är digital Många företag underskattar sina kunder och överskattar komplexiteten i den egna verksamheten. Vi ser redan nu att beteendet bland professionella inköpare mer och mer liknar det som sker inom konsumentdriven försäljning, kommenterar Thomas Svensson.

Svea Ekonomis B2B-rapport bygger på en Novus-undersökning bland 300 företag som säljer varor eller tjänster till andra företag. Undersökningen bygger på telefonintervjuer som genomfördes under perioden juni-augusti i år.

Dela artikeln: