Paket avvisas från överfulla PostNord-ombud: ”Hämta snarast”

Totalt stopp hos 30 butiker.

E-handeln slog alla rekord i samband med Black Week och nu har paketen lämnat lagren. Men istället för att ha nått hela vägen till konsumenterna så verkar många av dem ha fastnat hos ombuden. Nu går PostNord i Norge ut och vädjar till alla e-handelskunder att hämta sina paket.

Det börjar bli ont om plats. De senaste två dagarna har vi haft fler än 30 butiker som behövt avvisa en eller flera pallar med paket som skulle ha levererats ut till dem, säger Ole A Hagen, kommunikations- och marknadsdirektör hos PostNord i Norge.

Annons

Istället måste paketen lämnas till närmsta ombud där det finns ledig plats.

Problemet fortplantar sig. Det är väldigt viktigt att alla som har fått besked om att de har ett paket som väntar på dem, hämtar dem snarast möjligt.

Den här veckan och nästa är den tid på året då det är allra mest att göra på e-handelsfronten, berättar PostNord. I år har paketvolymerna i Norge ökat med mellan 30 och 40 procent. Även om företaget har utökat ombudskapaciteten har det alltså inte räckt till.

Ehandel har även sökt PostNords svenska pressavdelning för en kommentar om läget i Sverige.

Det är stora volymer som vi hanterar efter Black Week. Vi står i ständig kontakt med våra ombud för att säkerställa att leverans av paket sker smidigt och på ett sätt som gör att mottagarna kan hämta sina paket sätt som gör att smittspridning kan undvikas. Det händer att vi gör insatser för att styra om paket mellan ombud men totalt sett är det en mycket liten del av ombuden eller paketen som påverkas, säger Henrik Ishihara presskontakt på PostNord Sverige.

LÄS ÄVEN: PostNords nya supersiffror - 9,1 miljoner paket: "Har lyckats väl"

Annons