Pandemi och lågkonjunktur fick e-handlaren på fall – lägger ner

"Inte lyckats få det lyft som krävs".

Det tuffa ekonomiska klimat som råder har skördat ännu ett offer. Bolaget bakom Sportbrillor.se meddelar nämligen att sommaren 2023 blir den sista för e-handlaren som specialiserat sig på sport- och receptslipade glasögon.

Sportbrillor lyckades förvisso öka sin omsättning med 6,4 procent under 2022 till 4,6 miljoner kronor. Mycket tack vare en stark vinter- och julhandel. Minusresultat på 244 000 kronor från 2021 raderades också bort, men det blev inte mycket mer än så på sista raden.

Annons

2022 har fortsatt varit en utmaning med högre kostnader generellt och därtill specifikt ökade varukostnader. Konkurrensen har också hårdnat och ett allmänt sämre affärsklimat, där konsumtionen som helhet för e-handeln 2022 minskat med nästan 10 procent jämfört med 2021, skriver bolaget i årsredovisningen.

Sett en stagnation

Sportbrillor har på senare år breddat sitt utbud med närliggande produktkategorier som skid- och cykelhjälmar, samt ryggskydd. Men trots satsningen, och ett hyfsat 2022, ser inte ägarna någon mening med att driva e-handeln vidare.

Sedan pandemins intågande har vi haft en stagnation av bolagets utveckling och tillväxt. Även om 2022 som helår gav en viss positiv tillväxt, har vi inte lyckats få det lyft som krävs för att ta företaget till nästa nivå som krävs för att nå en acceptabel lönsamhetsnivå.

Vi ser ej heller att vi under de kommande åren med befintliga resurser kan få bolaget dit vi vill. Av denna anledning har vi beslutat oss för att avveckla hela verksamheten under sommaren 2023, skriver bolaget i årsredovisningen.

Annons