ANNONS

Pändy om e-handelsplanen - "vi ska bli riktigt duktiga"

Medgrundaren Simon Petrén

"Ă„r naturligt".

ANNONS

Pändy, man ser och hör om dem allt oftare i olika sorters medier. Vi vet att de tillverkar mat och dryck med lågt sockerinnehåll och hög proteinhalt. Men vem står egentligen bakom varumärket? Och vad är planen framåt? Det och lite annat pratade vi om med medgrundaren Simon Petrén.

Idén om ett nyttigare godis grundades under ett biobesök år 2015, när jag hade köpt några Swebar och klippt sönder dem i småbitar för att kunna ha något att äta under filmen efter ett träningspass. På den tiden smakade inte proteinbars och övriga proteinberikade produkter ens i närheten så gott som de gör idag. Vi insåg att det kommer finnas en enorm potential inom det segmentet framgent, berättar Simon Petrén för Ehandel.

De tre vännerna Simon Petrén, Robert Ingre och Jonatan Hwang började laborera hemma i köket på Södermalm för att försöka skapa ett eget proteingodis. När de funnit ett recept fann de ganska snabbt en fabrik som kunde tänka sig att producera trions första proteingodis.

Godiset lanserades på Fitnessgalan 2016 och blev en riktig succé! fortsätter Simon.

Vid slutet av 2019 lanserade vi ett nytt recept och inledde ett samarbete med Bayn Europe AB, som utvecklar lösningar som ersätter vanligt socker. Och samarbetet mynnade snart ut i att Pändy blev uppköpt av Bayn.

Bayn har utvecklat en patenterad processteknologi där man skapar sammansatta och skräddarsydda råvaror efter kundbehov och som går under varumärkesnamnet Eureba.

Eureba är essensen i den foodtech-koncernen som vi håller på att bygga och det finns en enorm potential där ute att hjälpa andra tillverkande bolag men som saknar teknologin för att reducera socker, säger Simon.

Idag finns Pändy hos en rad återförsäljare i Sverige, allt från dagligvaruhandel och hälsokost till servicehandel både online och offline. Men Pändy förlitar sig inte blint på återförsäljarledet utan satsar helhjärtat på sin egen e-handelsverksamhet som främst har kunder i Norden och Europa, men som även har nått en hel del i mellanöstern och Asien.

Vår e-handel har en stark tillväxt och vår ambition är att bli riktigt duktiga på att hantera både våra egna handelsplatser men också övrig online-handel, till exempel Amazon. För att växa onlinekanalen har vi har nyligen tillsatt nyckelrollen CMO. Hon har bakgrund från bland annat e-handelsjätten NA-KD och flertalet influencerprofilerade varumärken. Fokus kommer ligga på att utveckla och förbättra både användarupplevelsen och produktutbudet samt satsningar med aktiviteter för ökad synlighet och trafik.

Ett exempel på detta är att vi inlett ett långsiktigt samarbete med influencern Margaux Dietz, där vi utöver ökad varumärkeskännedom även kommer göra specifika onlineorienterade nedslag. Sedan ett par veckor tillbaka har vi även ett samarbete med podcastportalen Acast, där vi genom några av Sveriges största poddar driver trafik direkt till vår e-handel genom onlineexklusiva mixlådor och landningssidor.

LÄS ÄVEN: De signar influencer – ”ska bli ett miljardbolag”

Idag är proteinrik mat och dryck med låg sockerhalt väldigt populär, vilket har medfört många nya uppstickare samt gjort att flera etablerade bolag har valt att ställa om till den typen av produkter. Hur jobbar ni med konkurrensen?

Självklart finns det konkurrens på den här typen av produkter och inom hälsosegmentet för livsmedel, vilket är naturligt då det är en mycket snabbväxande marknad och med hög innovationstakt. Ur ett konkurrensperspektiv är jag väldigt nöjd med vår Pändy-produktportfölj som vi lanserade vid årsskiftet. Vi har ett stort intresse och ständigt ökande antal inkomna förfrågningar från kunder, distributörer och återförsäljare som vill arbeta med oss, svarar Simon.

Samtidigt så har Bayn som grupp en tydlig strategi att bygga en ledande foodtech-koncern, där tillväxt kommer från både företagsköp och organisk tillväxt. Det är därför mycket välkommet att det finns många andra aktörer där ute som lyckas, trots att det är en fragmenterad marknad som är i behov av konsolidering. Kategorierna för den här typen av produkter är de absolut snabbast växande inom dagligvaruhandeln och det är mycket tack vare alla duktiga entreprenörer där ute som driver utvecklingen framåt.

För några veckor sedan förvärvades Pändys branschkollega Tweek av Bayn, och i samband med att portföljen utökades förändrades Simons roll i bolaget.

Jag har stor tilltro till Bayn-teamet och i och med förvärvet av Tweek får vi in nya duktiga entreprenörer i koncernen, där min roll har ändrats något och innebär ett ännu tydligare fokus på M&A och finansiering framgent. Som koncern har vi som mål att växa samtidigt som vi ökar teknologihöjden och fortsätter utveckla framtidens nyttigare livsmedel.

För Pändys del är ambitionen att fortsätta växa i Norden men samtidigt ha ett ökat fokus på internationella marknader där vi har en ännu större tillväxt att vänta för den här typen av livsmedel framåt.

Vad har ni på gång nu? 

Stort fokus är fortfarande att få full effekt av integrationerna. I och med att vi gjort två förvärv på relativt kort tid så är vi mitt inne i PMI-processen. Tillsammans har vi nu betydligt större muskler än varje enskilt bolag tidigare och vi kommer därmed kunna öka innovationstakten och utveckla flera nya produkter inom andra segment.

För att kunna påverka sockerindustrin på riktigt så behöver vi synas ännu mer, därför kommer vi fortsätta växa vår närvaro på digital medier samt via vår egen onlinekanal, avslutar Simon Petrén.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se