Parfymkritik mot Bianca: ”Bristande kreativitet eller slapp research”

"Ett sammanträffande känns långsökt".

I fredags var det dags igen. Bianca Ingrosso släppte ytterligare en parfym, men den här gången under sitt eget varumärke Caia Cosmetics.

För drygt ett år sedan släppte influencern en parfym, i begränsad upplaga, som skulle säljas exklusivt hos NordicFeel. Lanseringen blev en säljsuccé så kort därefter bestämde sig båda parterna för att göra om samarbetet och släppa en ny parfym som Bianca Ingrosso tog fram.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Besöksrekord hos NordicFeel efter Ingrossos lansering

Vi hade väntat oss ett högt tryck men absolut inte i denna omfattning. Vi har slagit besöksrekord! Vi har haft fler kunder på sajten än på självaste Black Friday, sa NordicFeel då.

"Bianca är mer än nöjd"

Några dagar innan lanseringen av den nya parfymen gick Caia Cosmetics, och Bianca själv, ut med att det var en parfym som skönhetsbolaget skulle släppa. Den nya doften fick namnet Senteur de Caia, som betyder Doft av Caia, och ansiktet utåt blev givetvis Bianca Ingrosso själv.

Biancas fans blev överlyckliga, exalterade och förväntansfulla kommentarer från hennes följare flödade in på influncerns Instagram. Men det fanns även de som inte var lika entusiastiska.

På sajten Bloggbevakning kristiserars och ifrågasätts doftens parfymflaska.

I en Youtube-video som Bianca publicerade visar hon upp flaskan och går nästan upp i limningen över hur snygg hon tycker att designen är. Med andra ord. Bianca är mer än nöjd med parfymflaskans utseende, men hur originell är den egentligen när allt kommer omkring? skriver sajten.

Det är nämligen så att Caias parfymflaska liknar Stockholmsbaserade företaget Stora Skuggan, som grundades 2015, väldigt mycket.

Vill man verkligen ha en produkt som är så HÄR lik konkurrentens, fortsätter Bloggbevakning.

Annons
Annons

Stora Skuggan tillverkar och säljer parfymer i tre olika utföranden och finns representerade hos flera återförsäljare runtom i världen. Modemagasinet Elle har pratat med Olle Hemmendorff som är medskapare och parfymör på doftföretaget. 

Det känns lite konstigt, formen på flaskan har varit vårt viktigaste signum sedan vi startade 2015. Oavsett om det beror på bristande kreativitet eller slapp research så borde de lägga mer energi på sin design för att slippa sånt här, säger han.

"Vore extremt korkat"

Vd:n på Caia Cosmteics, Mikael Snabb, menar att de inte har kopierat Stora Skuggans produkter. 

Det är väldigt olyckligt om det uppfattas som att vi tagit inspiration från Stora Skuggan. Det är ett varumärke som ingen av oss på Caia Cosmetics känt till sedan tidigare, men som vi tycker är skitsnyggt, säger han till Elle.

Mikael Snabb argumenterar för att Senteur de Caias kork är gjord av trä med en helt annan struktur samt färg, än korkarna på Stora Skuggans parfymflaskor. 

Att vi skulle ha någon slags ond intention och kopiera ett annat varumärke vore extremt korkat. Varje gång det kommer ut en ny produkt på marknaden finns det nästan alltid någon produkt någonstans som har vissa likheter. Men ställer man vår parfym bredvid Stora Skuggans och drar lite i proportionerna på bilderna så ser man ju såklart vissa likheter med formen på korkarna, inget snack om saken. 

Juristen Linnea Harnesk från advokatbyrån Westerberg & Partners specialiserar sig på immaterialrätt som rör upphovsrätt, varumärkesrätt och designrätt. Hon menar att det handlar om ovanligt stora likheter mellan de två parfymflaskorna.

Formgivningen har en hög grad av personligt skapande och är mycket säregen. I den här nya formgivningen ser man helt klart stora likheter. Det är svårt att inte komma till slutsatsen att ett sammanträffande känns långsökt.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!