I dagarna meddelade både Svensk Handel och vår egen analysavdelning på Ehandel.se att februari är årets fattigaste månad både för konsumenter och e-handlare. E-handlarnas framtidsförväntningar föll med 1,9 enheter i februari, enligt framtidsindikatorn.
LÄS ÄVEN: Deppigt i e-handeln när februari slog till
- I e-handelsvärlden är februari den sämsta månaden och har länge varit det, sa Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Men Partykungen.se lyckades få till en riktigt bra start på den annars deppiga månaden. Företaget ökade sin omsättning med 40 procent från den första februari fram till Alla hjärtans dag - den 14:e februari - jämfört med samma period året innan.
Satsar vidare mot e-handelns mardrömshelg
Totalt omsatte aktören sex miljoner kronor under perioden, och hela februari ser ut att hamna på 11 miljoner kronor. Hela månaden ökar med 35 procent, jämfört med februari året innan.
- Vår bäst säljande produkt under perioden var inte helt oväntat pojkvänskudden, säger Joel Svensson, vd på Partykungen, i ett pressmeddelande och tillägger:
- Vi satsar nu vidare på nästa stora högtid, som för andra e-handlare snarare är en mardröm, det vill säga påsken.
"En rekordomsättning"
För att nå resultat som dessa har företaget jobbat startegiskt. Enligt Joel är konkurrensen om utrymme och bästa kundupplevelsen i online-kanaler bland e-handlare stor. Därför är det viktigt att synas vid rätt sökord.
- SEO-arbetet har varit en högst bidragande orsak till Partykungens framgångar för att etablera varumärket på den nordiska marknaden. I och med att vi lyckades ranka högst på “Alla hjärtans dag” i Sverige, resulterade det i en rekordomsättning under februari i år. Det goda utfallet för alla hjärtans dag har gjort oss extra peppade på att lägga mer resurser på SEO-arbetet i framtiden, säger Joel Svensson.