Search
Close this search box.
ANNONS

Partysug trots krig? - e-handlaren visar upp kungliga siffror

Joel Svensson, vd, ser ett uppdรคmt behov pรฅ marknaden
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Mรฅnga som ser en nedgรฅng".

ANNONS

Hรคromdagen sรฅ delgav Partykungen siffror frรฅn de senaste veckornas fรถrsรคljning. E-handlaren hade inget annat รคn stark tillvรคxt att rapportera frรฅn alla nordiska lรคnder. Omvรคrldssituationen verkar alltsรฅ inte, vid en fรถrsta anblick, pรฅverka svenskar och nordbors partysug.

Siffrorna frรฅn Partykungen

Vi var fรถrstรฅs tvungna att fรฅ lite djupare insikt i detta sรฅ vi vรคnde oss till Partykungens vd Joel Svensson fรถr att fรฅ veta mer. Krig och elรคnde borde ju dรคmpa partysuget, skulle man kunna tรคnka sig.

Det gรฅr ju inte bara bra, utan ni รถkar ju ordentligt?

Det stรคmmer! Klart รถver fรถrvรคntan och budget hitintills i รฅr. Framfรถr allt frรฅn mitten av februari och fรถrsta halvan av mars har gรฅtt vรคldigt bra, sรคger Joel Svensson till Ehandel.

Vad tror du att det beror pรฅ?

Jag tror att det รคr en kombination av flera saker faktiskt. Den fรถrsta och stรถrsta anledningen รคr "post-pandemi" vilket innebรคr ett uppdรคmt behov av att รคntligen fรฅ trรคffas igen. Otaliga fรถdelsedagskalas, brรถllop och andra typer av fester har de senaste tvรฅ รฅren blivit instรคllda eller framflyttade i omgรฅngar. Det vi ser nu รคr mรฅngt och mycket en effekt pรฅ att man vill ta igen de hรคr sociala sammankomsterna. Det i kombination med att vi gรถr ett bรคttre jobb med allt ifrรฅn ny sajt, uppfrรคschat varumรคrke och mer marknadsfรถring bidrar ocksรฅ.

Vi noterar samtidigt att Danmark verkar vara den marknad som visar pรฅ en tydlig minskning, dock frรฅn mycket hรถga tillvรคxttal.

Danmark รคr lite speciellt dรฅ deras Karneval-sรคsong, motsvarande Halloween hรคr i Sverige, i รฅr ligger senare รคn i fjol vilket gรถr att vi fรฅr vรคldigt fina jรคmfรถrelsesiffror.

Hur ser siffrorna ut jรคmfรถrt med innan pandemin?

ร„ven jรคmfรถrt med fรถre pandemin ser vi en tydlig รถkning med cirka 40 procent, jรคmfรถrt med 2019.

"Trots att efterfrรฅgan sjunker"

Vi frรฅgade Joel Svensson om de gjort nรฅgon fรถrรคndring i sortimentet.

Vi ser hela tiden รถver vรฅrt sortiment och justerar sรฅvรคl utbud som lagersaldon. Vi har just nu en rekordhรถg lagerhรฅllning vilket betyder att vi har fler produkter av de vi erbjuder pรฅ vรฅra sajter i lager jรคmfรถrt jรคmfรถrt med i fjol. Just nu har vi nรคstan 45 miljoner kronor i lagervรคrde och 90 procent av vรฅra lagervaror i lager, sรคger Joel Svensson.

Samtidigt berรคttar han att kollegor i branschen verkar se en nedgรฅng i flera fall.

Det jag har hรถrt bรฅde frรฅn kollegor (konkurrenter) och andra e-handlare รคr att det รคr mรฅnga som ser en nedgรฅng i fรถrsรคljningen nu i samband med Rysslands invasion av Ukraina. Nรคstan alla blir pรฅverkade av kriget pรฅ ett eller annat sรคtt. Hade inte det hรคnt hade vi antagligen haft รคnnu bรคttre siffror, sรคger Joel Svensson och tillรคgger:

Att vi trots detta fortsรคtter att รถka vรฅr fรถrsรคljning, trots att efterfrรฅgan sjunker, borde betyda att vi tar marknadsandelar.

"Ett uppdรคmt behov"

Suktandet efter fest och party verkar alltsรฅ vara pรฅ nedgรฅng, trots att just Partykungen rapporterar mycket starka tillvรคxttal.

Jag tror att kriget gรถr att mรฅnga tappar partysuget, samtidigt som de sociala sammankomsterna blir allt viktigare - tittar man historiskt kan man se att partybranschen generellt har klarat sig bra genom tidigare kriser. Det i kombination med att mรฅnga har ett uppdรคmt behov av att ses efter pandemin gรถr nog att vi klarat oss bra, avslutar Joel Svensson.

Dela artikeln: