Search
Search
Close this search box.
ANNONS

PatronerOla gör comeback - nu som bolag

Ola Fors
Foto: Outnorth
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

"Dags att dela med sig".

ANNONS

För någon månad sedan kunde vi avslöja att e-handelsprofilen Ola Fors - eller PatronerOla som han blivit känd som i branschen - hade lämnat sin tjänst som e-handelschef på Outnorth. Då hade han fullt upp med att renovera en sommarstuga, men det var oklart vad som skulle hända lite längre fram.

LÄS ÄVEN: PatronerOla lämnar Outnorth - “har varit tre skitbra år”

Nu kan vi berätta att han har startat ett eget företag, som ska erbjuda konsulttjänster inom e-handelssegmentet. Det nya bolagets namn? PatronerOla AB.

Meningen var att jag skulle startat detta för snart tre år sedan när jag hoppade av min entreprenörsresa efter att vi sålt Patroner och Nordic ink till Inkclub och hjälpt till med implementeringen där. Men jag hade bara lagom kommit igång när Outnorth högg tag i mig och det blev några fantastiskt roliga år där istället, säger Ola Fors till Ehandel.

"Kanske smalnar av lite mycket"

Ola Fors berättar att hans senaste vända som egenföretagare gav mersmak, och att han uppskattar att få dela med sig av sin kompetens till andra bolag.

Hur kom du fram till att bolaget skulle heta just PatronerOla?

Det är kanske lite grann en reaktion på alla flashiga anglosaxiska namn då jag ofta vill vara tvärtom, samtidigt som jag i e-handelssverige blivit känd under detta namn och många brukar kunna placera vem jag är när de hör det.

Men visst, det rullar ju inte så lätt av tungan och det kanske smalnar av mig lite för mycket, haha. För visst är det så att de flesta företag jag pratar med nu är i princip renodlade e-handelsföretag och visst är de en viktig del i min målgrupp. Men jag tror också att min drygt 20-åriga erfarenhet av e-handel och digital strategiutveckling kan göra nytta i andra företag.

Ska hjälpa till att undvika misstag

På PatronerOlas agenda står bland annat att hjälpa företag att få till en övergripande e-handelsstrategi och att öka deras konvertering.

Jag anser att svensk B2C-e-handel, där jag verkat i frontlinjen i princip sedan den startade, ligger långt framme och jag tror vi med den erfarenheten kan göra stor nytta i många typer av verksamheter. Min ambition är att bidra både med konsultinsatser och även via styrelseuppdrag där också denna erfarenhet och kompetens behövs på många håll. Med den på plats kan många misstag undvikas.

Under sin tid i e-handeln har Ola Fors varit både entreprenör och chef i större bolag, något som bidragit till att han varit med om “det mesta”, som han själv uttrycker det. Som exempel tar han upp köp och försäljningar av bolag, plattformsbyten och sammanslagningar av lager.

Det är dags att dela med sig. Jag tror jag sagt erfarenhet väldigt många gånger nu men jag tycker jag har mycket med mig efter 21 år. De misstag jag har gjort tänker jag att mina kunder ska slippa göra och succéerna kan vi förhoppningsvis upprepa!

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!