Pessimism kantar Black Month: “Julhandeln är extremt viktig”

"Företag med exponering mot utlandet går förhållandevis bra".

Vi har precis lämnat Black Week bakom oss och då passar Svensk Handel på att släppa månadens Handelsbarometer. En rapport som tar tempen hos handlarna i Sverige. Och trots reafesten Black Friday så är de flesta inom handeln pessimistiska.

Butikshandeln får se sitt indikatorvärde öka med 1,5 punkter, men det ska uteslutande vara drivet av dagligvaruhandeln.

Annons

Situationen för sällanköpshandeln är motsatsen, där man ser mer pessimistiskt på såväl försäljning och lönsamhet, som möjligheten till att anställa, skriver Svensk Handel.

Även e-handeln får se framtidsförväntningarna dala.

E-handeln har precis lämnat Black Week bakom sig, och veckan i kombination med den stundande julhandeln är extremt viktig för delbranschen. Vi ser fortsatt hur företag med exponering mot utlandet går förhållandevis bra. Problemet ligger i att många mindre, inhemska e-handlare, upplever såväl vikande försäljning som avtagande lönsamhet, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Och det är mindre företag inom handeln som nu är speciellt oroliga.

Det är uppenbart att många av våra medlemsföretag, särskilt de mindre, på allvar är oroliga för vikande försäljning och lönsamhet på grund av vikande konsumtion. För många av dessa handlar det nu om att hålla sig ovan vattenytan. Nu stundar dock årets viktigaste handelshögtid, som vi hoppas ska ge en rejäl skjuts, säger Sofia Larsen.

Annons